Een sollicitatie kost behoorlijk wat moeite en tijd. Dan is het jammer als je brief niet of nauwelijks wordt gelezen omdat je een van de vele sollicitanten bent. En dus wil je graag dat jouw brief eruit springt en opvalt. Maar hoe doe je dat? Je kunt je brief natuurlijk laten opvallen door hem op een originele manier te laten bezorgen, creatief te verpakken of iets aardigs mee te sturen. Maar dat kost nóg meer tijd, moeite én vaak geld. Bovendien moet je elke keer weer iets nieuws verzinnen, want het wereldje binnen een bepaalde branche kan heel erg klein zijn. Een goede grap kun je ook maar een keer vertellen. Daarna is de sjeu er vanaf.

Hoe dan wel? Keep it simple! Stel de werkgever centraal en laat zien hoe goed jij daarbij aansluit.

1 – Stel de werkgever centraal en niet jezelf

Bij een sollicitatie gaat het om het vinden van de perfecte match tussen sollicitant en werkgever. Natuurlijk, voor jou gaat het erom dat je die baan krijgt. Maar feitelijk gaat het om de synergie, dus de win-win en de klik! En die klik kun je al in je sollicitatiebrief voorbereiden. Dat doe je door niet alleen van jezelf uit te gaan, maar door de werkgever centraal te stellen en van daaruit een brug te slaan naar wat jij kunt bieden. Om dat goed voor elkaar te kunnen krijgen moet je je behoorlijk in het bedrijf verdiepen voordat je je brief schrijft.

Sla meteen een brug

De eerste zin van je sollicitatiebrief is je binnenkomer. Als je meteen een brug kunt slaan tussen de activiteiten van een bedrijf en jouw kennis en ervaring, dan wekt dat meteen het interesse. Dat werkt krachtiger dan wanneer je je brief opent met informatie over waar je de vacature gezien hebt.

Bijvoorbeeld:

“Op jullie website zag ik dat jullie een …. zoeken. Deze functie past helemaal bij mijn kennis en ervaring.”

“[bedrijfsnaam] is op dit moment bezig met …. Als specialist in …. wil ik jullie graag bij deze ontwikkeling ondersteunen.”

In het eerste voorbeeld ga je uit van jezelf. In het tweede voorbeeld ga je uit van de werkgever. Je laat blijken dat je op de hoogte bent van wat er speelt en dat jij daarin graag wil meewerken. Je laat dus meteen zien dat je oprecht interesse hebt in het bedrijf.

Je eerste zin moet pakken!

De meeste werkgevers lezen de eerste zin van je brief en kijken dan vrijwel meteen naar je cv. Pas wanneer het cv aansluit, lezen ze je brief goed door. Daarom is die eerste zin van je sollicitatiebrief zo belangrijk. Is de zin pakkend, dan zal iemand sneller geneigd zijn om eerst de hele brief even door te lezen en dan pas je cv te bekijken.

2 – Benadruk alleen je kwaliteiten

Een sollicitatiebrief is niets anders dan een verkoopbrief. Alleen verkoop je geen product maar jezelf. Stel je ontvangt een verkoopbrief voor een nieuwe laptop. In de brief staan alle voordelen op een rij. In één zinnetje ergens tussen de regels door lees je ook dat er nog hard gewerkt wordt aan het verbeteren van de stabiliteit van het systeem. Ben je dan geneigd om die laptop te kopen? Juist!

Zo is dat ook bij een sollicitatiebrief. Geef dus nooit aan dat je bepaalde dingen (nog) niet kunt of dat je graag bijleert of dat je niet zoveel ervaring hebt met iets! Daarmee benadruk je alleen maar dat je niet helemaal aansluit. Je zaait twijfel over jezelf als kandidaat. Laat het dus weg! De werkgever bekijkt je cv en kan daaruit prima zelf conclusies trekken.

In je sollicitatiebrief benadruk je alleen je kwaliteiten. Dus je competenties, prestaties, kennis en ervaring, voor zover die aansluiten bij de vraag. Let op: aansluiten is een ding, overnemen het andere. Gebruik liever niet dezelfde woorden als in de vacaturetekst. Ook niet als je alles precies zo in huis hebt. Het leest gewoon niet lekker als je het gevoel hebt dat je iets al een keer eerder letterlijk zo gelezen hebt. Probeer er een ander woord voor te vinden, bijvoorbeeld via synoniemen.net of omschrijf het. Zoekt een werkgever een flexibel iemand? Zeg dan dat je je altijd gemakkelijk aanpast in nieuwe situaties.

Niet overdrijven

Overdrijf niet! Een opschepperige brief wekt irritatie op. Een sollicitatie gaat om het vinden van de perfecte match, dus de win-win. Een opschepper trekt alle aandacht naar zich toe en is alleen al daardoor geen goede teamplayer. Laat gewoon op een zakelijke manier blijken wat je in huis hebt en laat de werkgever zelf conclusies trekken. Dan val je later ook niet door de mand.

3 – Spreek de taal van de werkgever

Je slaat het gemakkelijkst een brug naar een werkgever wanneer je dezelfde taal spreekt. Dat lijkt eenvoudiger dan het is. Maar door het lezen van de website en social media krijg je al snel een beeld.

Straalt het bedrijf een informele sfeer uit? En spreekt het bedrijf klanten met je en jij aan? Ga dan geen hele formele brief opstellen, want dat past niet. Omgekeerd, is het een bedrijf dat heel formeel communiceert, probeer dan je daaraan aan te passen.

Doe jezelf geen geweld aan!

Wanneer een bepaalde tone of voice (de taalkleur waarin de werkgever communiceert) je niet ligt, wring je dan niet in allerlei bochten om daaraan te voldoen, want dat valt meestal meteen op! Het komt gekunsteld over en daarmee onecht. Dat is het laatste dat je wil. Heb je moeite om de juiste stijl te vinden? Hou het dan professioneel en zakelijk. Dat kan altijd.

Opvallen met creativiteit

Opvallen kun je ook door creatief te zijn met je woordkeus of zinsconstructies. Ook hiervoor geldt: dit werkt alleen als het je echt ligt. Én het moet passen bij het bedrijf en/of de functie waar je naar solliciteert. Maak het niet te bont, want de ontvanger moet in één klap kunnen begrijpen en voelen waar je het over hebt. Vergeet niet dat de meeste mensen al een overvolle mailbox hebben. Meestal worden sollicitatiebrieven in de eerste ronde meer gescand dan echt intens gelezen. Komt jouw boodschap niet meteen luid en duidelijk over? Dan lig je zo op de stapel met afgewezen kandidaten.

Vermijd standaardzinnen

Probeer standaardzinnen altijd zoveel mogelijk te vermijden. Je geeft de werkgever daarmee het gevoel dat dezelfde sollicitatiebrief naar iedereen stuurt. Dat kan de indruk wekken dat je niet echt geïnteresseerd bent.

Geen taal- en tikfouten!   

Natuurlijk mogen er geen taal- en tikfouten in je sollicitatiebrief en cv staan. Een Word spellingscontrole is handig om snel even door een brief te lopen, maar vaak niet voldoende. Lees je brief daarom nog eerst even goed door voordat je hem verstuurt. Hardop lezen helpt vaak om te kijken of je verhaal goed loopt.  Laat je sollicitatiebrief ook even aan iemand anders lezen. Vaak zit je zo dicht bovenop je eigen tekst dat je over sommige fouten heen kijkt. Dan helpt het als iemand anders er nog een keer een frisse blik op werpt.

4 – Pas je lay-out aan de werkgever aan

De duvel zit ‘m in de details. Je kunt je sollicitatiebrief en cv natuurlijk in een super coole lay hijsen, maar als je solliciteert bij een traditionele werkgever, dan werkt dat eerder in je nadeel. Datzelfde geldt ook voor lettertypes, indeling, papierkleur (voorzover je een traditionele brief stuurt) en een foto. Kijk dus goed naar het bedrijf waar je graag wil werken.

Weet je het niet zeker? Zorg dan gewoon voor een professionele zakelijke uitstraling van je brief.

De vrijheid die je kunt nemen bij de lay-out van je sollicitatiebrief is ook afhankelijk van de functie waarnaar je solliciteert. Solliciteer je bijvoorbeeld naar een functie als grafisch ontwerper, dan mag dat zeker tot uitdrukking komen in je lay-out. Ook traditionele bedrijven verwachten meer creativiteit van mensen die in creatieve beroepen werken. Kortom: het moet passen.

Let op: verstuur je je sollicitatiebrief via e-mail, zorg er dan voor dat je brief en cv printbaar zijn. Veel werkgevers lezen nog altijd liever van papier en zullen jouw sollicitatie dan ook uitprinten. Het laatste dat je wil, is dat je potentiële werkgever naar de kantoorwinkel of naar het magazijn moet hollen omdat de cartridge op is.

De volgende stap

Wat is het succesresultaat nou echt van je sollicitatiebrieven? Als je denkt dat dit nog wel wat opgeschroefd kan worden, dan heb ik iets moois voor je. Als je je motivatiebrief zowel qua inhoud als vorm echt eens een behoorlijke update wilt geven, voor een prikje van een prijs, kijk dan echt eens naar SollicitatieBOOSTER. Ik ben er oprecht van overtuigd dat je geen spijt zult krijgen van deze investering.

Door: Nicole Mommertz, SunSum Communicatie & Advies

Shares
Share This