Online Solliciteren Anno 2018
Tegenwoordig gaat het online solliciteren vaak via de zogeheten ‘sollicitatie-buttons’, die je leiden naar een opgave-formulier dat stapsgewijs je gegevens inzamelt.
Ook zien we met enige regelmaat dat sollicitaties eenvoudig per e-mail verzonden worden. Hiermee behoort het digitaal en online solliciteren op dit moment tot de normale gang van zaken. De papieren brief verdwijnt langzaam.
Online Solliciteren
Geavanceerde recruitmentsystemen zijn de laatste jaren sterk in opkomst. Middels dergelijke recruitmentsystemen kunnen bedrijven hun eigen bestand opbouwen en huidige sollicitatieprocedures tracken. Naast ruimte- en tijdsbesparing heeft dit ander voordelen.
Het is dus van belang dat de sollicitant van deze tijd verstand heeft van de aspecten van dit ‘online solliciteren’.
Je kunt een uitstekende sollicitatiebrief en een geweldig cv hebben, wat betreft inhoud, maar als je deze niet op een professionele manier ‘aanbiedt’ aan je toekomstige werkgever, dan zijn je kansen niet optimaal.
Het volgende korte artikel zal hier dieper op in gaan. Ik heb alle randvoorwaarden die bij dit digitale online solliciteren komen kijken, eenvoudig voor je op een rijtje gezet.
Online solliciteren per email
Hieronder kort eerst een uitleg over het online solliciteren per email.
Onderwerp sollicitatie e-mail
Allereerst de titel van je email. Je kunt ervoor kiezen om een standaard titel te gebruiken, “Sollicitatie [functie]”, maar je kunt er ook voor kiezen om op een lucratieve manier binnen te komen. Dit hangt af van het bedrijf.
Sommige bedrijven worden overspoeld door sollicitaties en drukken standaard op de ‘Delete’-knop bij het vermoeden dat het weer een ongevraagde sollicitatie betreft.
In een dergelijk geval kan het handig zijn om te kiezen voor een spannende titel, alsook een spannende begeleidende tekst in de email zelf, zodat de kansen worden vergroot, zodat de sollicitatiedocumenten in de bijlagen ook daadwerkelijk worden bekeken.
Begeleidende tekst e-mail
De begeleidende tekst van de email is niet geheel onbelangrijk. Redelijk standaard kan dit in het volgende formaat:
Geachte meneer/mevrouw*,
Bij deze wil ik mijn interesse kenbaar maken voor de vacature [titel] die ik [omschrijf waar en wanneer je deze hebt gevonden]. In de bijlagen vindt u mijn sollicitatiebrief en cv.
Met vriendelijke groet,
Joram Blijveld
(Met natuurlijk de bijlagen als attachment)
* Deze aanhef bij een algemeen e-mailadres. Wanneer de achternaam van de ontvanger alsook het geslacht duidelijk zijn, dan de aanhef specifiek maken.
Deze tekst is vrij standaard, wat op zich goed en niet verkeerd is. Je kunt ervoor kiezen om deze begeleidende tekst iets spannender en pakkender te maken. Dat is aan jou, maar is een afweging die je moet maken, waarbij je de organisatie en haar cultuur in acht neemt.
Solliciteer je voor CoolBlue, dan maak je met een niet creatieve tekst geen schijn van kans. Solliciteer je daarentegen met een uiterst creatieve tekst bij een advocatenkantoor, dan wijzen ze je spreekwoordelijk de deur voordat je in levenden lijve een deur van hun kantoor hebt gezien.
Begeleidende tekst bij een open sollicitatie
Bij een open sollicitatie is een het belang van een goede begeleidende tekst nog net iets belangrijker. Je wilt er echt voor zorgen dat je serieus wordt genomen en dat de ontvanger dat extra beetje moeite gaat doen om je bijlage te downloaden en lezen.
Het kan lonen om in deze gevallen eens goed na te denken hoe je een interessante begeleidende email kunt opstellen die in de smaak gaat vallen.
Inhaken op gebeurtenissen van het bedrijf in de media kan een strategie zijn.
Verwijzen naar een medewerker van het bedrijf die je kent of waarmee je contact hebt gehad doet het ook goed.
Bestandsnamen voor sollicitatiebrief en cv
Wanneer online gesolliciteerd wordt (wel of niet per email) dien je je sollicitatiebrief en cv bij te sluiten. Deze bestanden voorzien van de juiste bestandsnamen doe je als volgt:
Sollicitatiebrief-[bedrijf]-[jouw naam], voorbeeld: “Sollicitatiebrief-Rabobank-Bart Smeets”, is een goede beschrijving en kun je prima gebruiken. Eventueel kun je het vacaturenummer ook in de bestandsnaam opnemen.
Hetzelfde geldt voor het cv. Houdt er ook rekening mee dat de afkorting van curriculum vitae officieel met kleine letters geschreven wordt. Dus ‘cv’ in plaats van ‘CV’.
Bestandstypen voor brief en cv
Dien je online sollicitatiebrief altijd in als pdf-bestand in plaats van een word-bestand (.doc of .docx). Ik zou zeggen dat dit een must is bij online solliciteren en ik leg je uit waarom.
Wanneer je een document opslaat als .pdf (wat ook eenvoudig kan vanuit MS Word), consolideer je namelijk de gehele opmaak. Je loopt hiermee absoluut 0 risico dat de lezer jouw brief in een andere –onverwachte- opmaak te zien krijgt.
Bij verschillende versies van Word is deze kans zeer klein, maar wel aanwezig, vandaar de sterke voorkeur voor .pdf.
Los van dit, ziet pdf er professioneler uit en laat net wat extra moeite zien.
E-mailadres sollicitant
Zorg voor een professioneel en zakelijk e-mailadres bestaande uit je voornaam (of voorletter of voorletters) en achternaam, met bij voorkeur een ‘@gmail.com’-extensie. Dit staat professioneel. tuinkabouter18@hotmail.com gaat niet werken.
Conclusie
Je zult nu in staat zijn om een digitale sollicitatie op een fatsoenlijke manier in te dienen. Mocht je nog aanvullingen of opmerkingen hebben over dit artikel, dan kun je deze onder in de comments kwijt en ik zal deze met plezier beantwoorden.
Bekijk hier alle mogelijkheden voor jou waarin wij je kunnen helpen om snel aan een baan te komen.
Hallo Remi,
Ik krijg regelmatig mails van je (waarvoor dank overigens) met diverse adviezen. Ik, als 63 jarige, kan dan doen wat ik wil maar ik krijg niet de indruk dat e.e.a. erin resulteert dat ik überhaupt in de map “Mogelijk”, laat staan voorin terecht kom. Eerder verdwijnen mijn brieven in de map “TZT” of erger nog “Zoekgeraakte Stukken”. 🙂 Uiteraard lees ik alles wat los en vast zit en stuitte daarbij op een artikel in het AD (http://www.ad.nl/nieuws/het-sollicitatiegesprek-sterft-uit~a289e10d/) met betrekking tot het solliciteren met een filmpje.
Zeker bij jouw informatie m.b.t. het blog over digitaal solliciteren mis ik nadrukkelijk deze informatie die n.m.m. juist voor mijn leeftijdsgroep van eminent belang is. Juist zolang het voor die groep nog geen gemeengoed is spring je er dan echt helemaal uit. Daarnaast lijkt een enthousiaste 63ér op een filmpje lang niet zo oud, komt een onuitspreekbare achternaam in een filmpje niet als 1 van de eerste criteria (waar naar wordt gekeken in een brief) naar voren en ook zal een enthousiaste goed Nederlands sprekende getinte sollicitant(e) minder snel op basis van die tint worden uitgesloten. (Ofwel de kans op discriminatie op basis van leeftijd, geslacht, ras, naam etc. wordt een stuk minder)
Ik geef zelf op dit moment workshops bij diverse InBetweenCafe events over dit onderwerp en merk dat er juist bij deze groep, (die er , ik benadruk dat nog maar eens, juist nu een enorm voordeel mee kan hebben) veel weerstand leeft m.b.t. deze moderne variant van solliciteren (“weer zo’n achterlijk nieuwigheidje, ik ben toch geen zestien ect.)
N.m.m. zou informatie hierover in jouw blog zeker niet misplaatst zijn. Sterker nog, juist omdat je de mensen regelmatig van zinnige adviezen voorziet zullen ze dit mogelijk gaan omarmen.
Het artikel heeft enkel betrekking op sollicitaties die nog wel schriftelijk een cv en sollicitatiebrief vereisen. Het hele video-solliciteren komt in dit artikel niet aan bod; dat zie ik als een hoofdstuk apart. Ik heb de succesverhalen nog niet gehoord van sollicitanten die (ongevraagd) een video-sollicitatie doen op vacatures waarbij gevraagd wordt schriftelijk te reageren. Daarnaast vermoed ik dat bedrijven papieren sollicitaties blijven prefereren; hier kan snel doorheen gescreend worden. Zeker bij sollicitaties waarbij een 300 of 500 tal mensen reageren, en ik mezelf in de schoenen van recruiter plaats, zou ik eerst liever een papierselectie maken dan dat ik video’s mag bekijken. En ik twijfel of je uitspraak waar is dat discriminatie minder is bij video’s. Zelf loop ik goed en gelukkig rond met een limburgs accent en ik kan me voorstellen dat mensen daar ook al op voorhand op kunnen afhaken.
Wel denk ik dat een sollicitant alle kansen en mogelijkheden zou moeten verkennen. Ook als ‘oudere’ lijkt me video afkeuren dan ook geen goede houding. Ook in het AD.nl artikel dat je noemt, wordt video ingezet om verkopers te solliciteren. Verkoper is bij uitstek een goed voorbeeld van een front-end functie, en bij lang niet alle functies is de persoonlijke presentatie zo belangrijk als hier. Video-solliciteren staat nog in de kinderschoenen. Ik denk dat het voor sommige bedrijven een goede oplossing kan zijn en voor anderen geen toegevoegde waarde heeft.
Geavanceerde recruitmentsystemen kunnen op allerlei manieren sollicitaties filteren. Daar kom je als sollicitant nooit achter, maar de wetgever ook niet. Dit soort systemen zijn voor de werkgever en recruiter natuurlijk efficiënt, maar spelen ook een hoop discriminatie in de kaart.