Tegenwoordig vindt de eerste kennismaking met mensen meer en meer via social media plaats. Door het laagdrempelige karakter van social media hoef je niet meer te wachten tot iemand een gaatje in zijn/haar agenda heeft. Een linkje is snel gelegd. Maar wat doe je daarna? Hoe netwerk je online? En hoe doe je dat op een manier dat het ook daadwerkelijk vruchten afwerpt?

Waar zit je doelgroep

Als je het goed doet, dan is het bijhouden van social media, met name het maken van een professioneel LinkedIn-profiel, een hele klus. Je kunt natuurlijk in alle sloten tegelijkertijd springen, maar dan heb je al snel een online dagtaak erbij. Voordat je op social media actief wordt met als doel om zakelijk te netwerken, is het verstandig om jezelf af te vragen waar je doelgroep zit. En dan wel met de juiste pet op. Je hebt er namelijk niet zoveel aan om iemand op Facebook aan te haken als die persoon daar alleen maar over zijn hobby wil babbelen. Tenzij je dat hobby deelt natuurlijk of er zakelijk iets aan toe kunt voegen.

LinkedIn is hét zakelijke netwerk. Binnen no-time kun je hiermee een sterke online reputatie en een groot netwerk opbouwen. Maar LinkedIn staat als socaal medium nog in de kinderschoenen. Het is nog niet zo heel lang mogelijk om er echt sociaal actief te zijn. Veel mensen zijn nog zoekende naar wat wel en wat niet kan op LinkedIn. Een groot aantal gebruiken dit medium ook nog steeds als digitaal adresboekje. Het is dus best mogelijk dat je gemakkelijker contact krijgt via een van de andere social media, zoals Twitter, Facebook of Pinterest. Probeer niet op alle feestjes tegelijk te dansen. Kijk welk medium het beste bij je past: waar zit je doelgroep?

Laat jezelf zien

Goed, je hebt een keus voor een of meer social media gemaakt. Het ligt misschien voor de hand, maar netwerken doe je met échte personen. Maak dus altijd een account aan onder je echte naam en laat zien wie je bent. Letterlijk! Een duidelijke en recente profielfoto is geen overbodige luxe. Gebruik geen bedrijfslogo’s als profielfoto. Als je live netwerkt wil je de ander ook graag in de ogen kijken en niet met iemand staan kletsen die een zak over zijn hoofd heeft. Realiseer je dat online netwerken niet beperkt hoeft te blijven tot online. De meeste mensen willen elkaar eerst ontmoeten voordat ze zaken met elkaar gaan doen. Dan wil je iemand ook in het echt kunnen herkennen.

Laat ook zien wat je in huis hebt. Zorg dat je profiel up-to-date is! Online netwerken gaat om de mens achter het profiel, om gunnen en vertrouwen. En dat begint met te laten zien wie je bent. Vul je profiel daarom zo goed en zo volledig mogelijk in. Schrijf een samenvatting over je bedrijfsactiviteiten en waarvoor mensen bij je terechtkunnen.

Nodig iedereen uit die je kent

Klaar met je profiel? Nodig dan iedereen uit die je kent om met je te connecten! Een profiel zonder connecties wekt weinig vertrouwen. Niet iedereen kijkt naar een aanmaakdatum en niet alle social media laten zien hoe lang je al actief bent. Het zoveel mogelijk aanhaken van mensen die je kent, is dan ook een absolute must.

Het zo snel mogelijk aanhaken van bekenden is niet alleen belangrijk om vertrouwenswaardig over te komen.  Het is een essentieel ingrediënt om zichtbaar te worden binnen een netwerk. Zonder dat anderen je berichten zien en kunnen liken, erop reageren en/of delen, blijf je een roepende in de woestijn.

Tip: probeer zo snel mogelijk veel mensen aan te haken in je netwerk om zo je zichtbaarheid te vergroten! Ben niet bang om ook met mensen te connecten die niet direct tot jouw doelgroep horen. Achter elk mens zit meer dan een beroep. En iemand die niet tot jouw doelgroep hoort heeft misschien familie of collega’s die weer wél tot je doelgroep horen. Het gaat natuurlijk niet alleen om aantallen. Maar wanneer blijkt dat je helemaal geen klik met iemand hebt, dan kun je iemand altijd weer disconnecten. De kwaliteit krijgt pas de kans op het moment dat je elkaar regelmatig ziet en leest.

Let op: benader je vreemden met een connectieverzoek? Stuur dan even een persoonlijk berichtje mee waarin je aangeeft waarom je iemand in je netwerk wil aanhaken. Op die manier komt je verzoek niet zo uit de lucht vallen.

Begin een gesprek

Netwerken moet altijd van twee kanten komen. Iemand meteen met een pitch of promo bestoken is dan ook niet de manier! Zet iemand ook niet meteen op je spamlijst. Dat wekt alleen irritatie op. Zeker als je de persoon niet kent. Steek daarom eerst tijd in het leren kennen van de persoon. Begin een gesprek!

Hoe? Bekijk het profiel van je nieuwe contact en bedenk welke overeenkomsten er zijn of welke dingen je interessant vindt. Misschien reageert iemand ook op je persoonlijk bericht en staan in die reactie al dingen waarop je kunt reageren? Lees ook de laatste berichten even door. Waar is je nieuwe contact mee bezig? Wat vindt hij of zij belangrijk? Welke berichten heeft hij of zij geliket?

Zijn er overeenkomsten? Dan kun je daar ook een gesprek over beginnen via een persoonlijk bericht. Post je nieuwe contact interessante berichten waarop je kunt reageren? Doe dat dan ook! Maar doe dat altijd op een positieve en opbouwende manier. Het heeft weinig zin om een nieuw contact gelijk tegen de schenen te schoppen. Je probeert een relatie op te bouwen. Vergeet nooit dat anderen jouw reacties ook kunnen lezen! Heb je niets constructiefs toe te voegen? Laat het dan lekker achterwege.

Nooit doen!

Laat je nooit, maar dan ook echt nooit negatief uit over een (ex)collega, (ex)werkgever of een concurrent! Ook niet als de ergernis echt ENORM is. Negatief doen over anderen zet ook  jou in een vervelend daglicht. Wil je toch even uitrazen? Geef er dan een positieve draai aan!

Praktijkvoorbeeld van een bedrijf:

Een dakdekkersbedrijf ergert zich regelmatig aan een concurrent omdat deze veiligheidsmaatregelen aan de laars lapt. Ze plaatsen een foto op LinkedIn met een tekst waaruit deze ergernis blijkt. De naam van de concurrent is duidelijk zichtbaar op de foto. De reacties zijn niet van de lucht. Op sommige steunbetuigingen na, komt er alleen maar kritiek op de post. En terecht!

Hoe dan wel?

Dit bedrijf had er ook voor kunnen kiezen om de bedrijfsnaam van de foto te halen zodat de concurrent onherkenbaar blijft en er dan boven zetten: “Dit soort situaties proberen wij gelukkig te vermijden. We investeren jaarlijks veel geld in veiligheidsmaatregelen om ons personeel te beschermen. Hoe pakken jullie dat aan?” Op deze manier geef je een positieve impuls. Je zet mensen aan tot nadenken én je nodigt uit tot interactie. Bovenal is het een verkapte promo voor jouw bedrijf. Jij zorgt goed voor je werknemers.

Wat kom je brengen?

Netwerken is in eerste instantie kijken wat je voor je contacten kunt betekenen. Je bouwt een relatie op. Als je iemand net leert kennen dan is het niet echt netjes om meteen te vertellen wat die persoon voor jou kan doen. Het gaat er om dat je vertrouwen in elkaar krijgt! Vraag je nieuwe contacten daarom eerst of je hen ergens mee kunt helpen. En doe dat oprecht! Als je dat alleen maar voor de vorm erin gooit, val je al snel door de mand en ontstaat er ook geen vertrouwen meer, laat staan dat iemand je dan nog iets gunt.

Vraagt iemand anders je hoe hij of zij jou kan helpen in zo’n eerste bericht? Spring daar dan ook niet meteen op in door met je hele wensenlijst te komen. Kan iemand je echt helpen? Hou het klein. Zoek je bijvoorbeeld een nieuwe baan? Vraag dan of de persoon je bericht over je zoektocht wil liken en/of delen. Dat is een kleine moeite en zet de prille relatie niet meteen onder spanning.

Kijk ook altijd zelf hoe je iemand kunt helpen. Laat mensen niet altijd vragen om hulp. Niets is zo leuk dan wanneer iemand je bericht deelt, of een paar endorsements geeft zónder dat je daarom vraagt. Delen, liken of endorsen (als je een goed beeld hebt van iemands kennis en/of ervaring) kost niets! Maar het levert wel goodwill op als je iemand daarmee verder helpt! En die goodwill helpt jou weer op de langere termijn. Zie het als een investering. Maar verwacht niet meteen een tegenprestatie. Dat komt meestal vanzelf wel.

Voeg waarde toe

Sociale media zijn niet bedoeld als doorlopende banner- en reclamecampagne! Het ligt misschien voor de hand, maar ieder sociaal medium – ja, óók LinkedIn! – draait in eerste plaats om de sociale interactie. Plaats je alleen maar reclame (voor je bedrijf of jezelf als sollicitant) dan zullen daar niet veel mensen plezier aan beleven. Het devies op social media is dan ook: voeg waarde toe! Wat kun jij posten waar anderen iets aan hebben? Hou het professioneel en persoonlijk. Wat heb je meegemaakt dat mogelijk branche- en/of werkoverstijgend is? Heb je leermomenten gehad? Iets bijzonders gezien? Een goed artikel gelezen? Dat wil niet zeggen dat je nooit promotie mag plaatsen, maar hou het beperkt. Een goede vuistregel is altijd 80-20: 80% sociaal en maximaal 20% promotie van jezelf en/of je bedrijf.

Maak een afspraak

Beperk het netwerken niet tot online communicatie! Heb je vaker contact met iemand uit je netwerk? Is er een klik? Spreek dan een keer af om te bellen, te Skypen of voor een kopje koffie. Tekst op een scherm is geduldig. Je leert iemand pas écht kennen als je de persoon ook eens gesproken en gezien hebt. Waren er nog drempels? Dan is een afspraak de gelegenheid om die helemaal af te breken. Natuurlijk kan het ook omgekeerd werken, maar dan weet je ook meteen wat voor vlees je in de kuip hebt.

Houd contact

Online heb je vaak een handvol contacten met wie je regelmatig interactie hebt. Een groot deel uit je lijst zullen stille connecties zijn. Vergeet niet om ook de stille connecties warm te houden door regelmatig even iets van je te laten horen. Bijvoorbeeld door ze met verjaardagen en nieuw werk te feliciteren. Op die manier raak je niet in vergetelheid.

Hulp nodig bij het netwerken?

Heb je moeite met netwerken? Of weet je niet precies hoe je je netwerk in kunt zetten voor iets dat jij nodig hebt? Dan kunnen we je daarin coachen. Meer weten? Neem dan nu vrijblijvend contact op!

Door: Nicole Mommertz, SunSum Communicatie & Advies

 

 

Shares
Share This