Als je bezig bent met solliciteren dan is feedback waardevolle informatie. Helemaal als je behoorlijk wat uitnodigingen krijgt, maar het steeds net niet wordt. Je bent dan namelijk wel heel erg op de goede weg. Erg jammer als je dan door een kleinigheidje steeds die baan niet krijgt. Dan kun je maar beter zo snel mogelijk erachter komen waaraan het ligt. Daarvoor is feedback essentieel.

 

Feedback ontvangen is vaak niet leuk

Feedback bij een afwijzing op je sollicitatie ontvangen is meestal niet echt leuk. Hoe je het ook draait of keert het voelt vaak als negatieve kritiek want je wordt afgewezen, ook als het leuk wordt geformuleerd. Toch moet je er voor jezelf een positieve draai aan geven. Hoe negatief de feedback ook aankomt, je kunt er altijd van leren.

Een sollicitatie gaat om het vinden van een goede match. Dit is altijd relationeel. Dat wil zeggen dat het gaat om de indruk die je achterlaat in een bepaalde situatie. En die indruk kan in elke situatie altijd even anders zijn omdat je gesprekspartners anders zijn en jij ook anders kan reageren. Zie de feedback dan ook niet als een snoeiharde waarheid, maar als een momentopname waarin mogelijk een kern van waarheid zit. Probeer het je nooit te persoonlijk aan te trekken. Dat verlamt. Het is een indicatie van hoe je overkomt. En dát kun je aanpassen (en oefenen!)

 

Leuk of niet, vraag altijd om feedback na een afwijzing

Ben je afgewezen? Vraag dan altijd waarom! Heb je wel een reden gekregen, maar kun je die niet plaatsen? Vraag dan door zodat je kunt achterhalen waardoor de afwijzing kwam en of je daar iets aan kunt veranderen. Ook wanneer je een afwijsreden krijgt waarvan je denkt dat het een smoes is, kun je belangrijke informatie eruit halen.

Bijvoorbeeld:

Het sollicitatiegesprek was interessant en je had het gevoel dat er echt een klik was. Je wordt afgewezen met de reden dat je niet concreet genoeg was. Dat terwijl je hele concrete voorbeelden hebt gegeven tijdens het gesprek. Het voelt alsof dit niet de echte afwijsreden kan zijn geweest. In zo’n geval is het dus verstandig om altijd na te vragen op welk punt je niet concreet genoeg bent geweest. Misschien wilden ze bepaalde informatie horen die je niet verteld hebt? Soms kan het ook gebeuren dat je dicht klap door zenuwen of de vraag niet goed gehoord hebt. Of je begrijpt iets verkeerd en steekt dan een voor je gesprekspartner(s) niet-gerelateerd verhaal af waar ze niets mee kunnen. Misschien vonden ze jouw ideeën ook niet praktisch uitvoerbaar. Dat is allemaal informatie waar jij iets mee kunt!

Let op: vind je de afwijsreden nadat je meer tekst en uitleg hebt ontvangen nog steeds flauwekul? Ga dan niet in discussie. Dat levert namelijk niets op. De baan is al aan je neus voorbij gegaan. Het laatste dat je wil is je ruiten ingooien voor de toekomst door een negatieve indruk achter te laten met zo’n discussie die nergens toe leidt.

Tip: heb je gesolliciteerd via een bureau? Dan krijg je vaak telefonisch feedback van de recruiter. Feedback ontvangen in een gesprek is vaak heel vluchtig. Het is verstandig om dan meteen aantekeningen te maken zodat je het later nog een keer kunt nalezen en laten bezinken als de eerste schrik voorbij is. Je kunt dan later altijd nog even een email sturen met wat vragen. Natuurlijk kun je ook meteen vragen of de recruiter de afwijsreden nog even op de mail zet. Maar vaak krijg je dan een veel beknopter verhaal dan de mondelinge eerdere versie.

 

Bedank altijd voor feedback!

Het ontvangen van feedback kun je ook als kans zien. Er is altijd nog de mogelijkheid dat de gekozen kandidaat alsnog afhaakt. Of na een paar weken weer vertrekt omdat het toch geen goede match blijkt te zijn. Ontvang je feedback van de werkgever? Laat je eerste buikreactie dan achterwege, en stuur een vriendelijke bedankmail. In deze bedankmail kun je nog wat aanvullende vragen stellen over de afwijzing. En wat de meesten vergeten… je kunt óók nog een keer met een zinnetje of twee je enthousiasme over de functie onder de aandacht brengen met als afsluiter dat ze ALTIJD contact mogen opnemen als het met de gekozen kandidaat niet blijkt te lukken. Of voor soortgelijke functies.

Als je tot de laatste ronde bent gekomen dan ligt het vaak aan hele kleine details waardoor je de functie net niet gekregen hebt. Soms is dat ook alleen maar een “gevoel” omdat ze moesten kiezen. Dan wil je natuurlijk bij een volgende kans meteen on top of mind zijn! Nog mooier is het om je contactpersoon meteen even aan te haken in je LinkedInlijstje. Op die manier is zo’n werkgever slechts een berichtje bij je vandaan.

 

Vraag feedback aan (ex) collega’s en werkgevers

Ontvang je niet zo vaak feedback als je afgewezen wordt? Krijg je alleen maar van die standaardafwijzingen waar je niet veel mee kunt? En krijg je ook niet meer informatie bij die werkgever los? Dan kun je feedback vragen aan je (ex) collega’s en je (ex) werkgevers. Je kunt ze een klein vragenlijstje sturen over jouw functioneren in een bepaalde functie of over je competenties en verbeterpunten. Natuurlijk kun je dan heel veel verschillende meningen krijgen, waar je je niet meteen in kunt herkennen. Mensen zijn nogal geneigd om een mening te vormen aan de hand van één enkele gebeurtenis die in hun beleving grote impact heeft gehad al dan niet door jouw toedoen. Maar het kan ook hele interessante inzichten verschaffen. Vooral wanneer meer mensen uit verschillende contexten vergelijkbare dingen over je zeggen. Met die informatie kun je dan weer aan de slag.

Ook feedback van familie, vrienden en bekenden kan heel waardevol zijn. Wanneer je bijvoorbeeld aan een van je hockeyvrienden vraagt waar je sterk in bent en deze teruggeeft dat je heel snel en adequaat bent met het tackelen van aanvallen, dan zegt dat over jou dat je situaties snel kunt overzien en snel kunt schakelen. Je zou dan erover kunnen nadenken of dit je dit in je werk ook als een van je sterke punten kunt inzetten. Vaak is dat wel zo.

Tip: de positieve punten die uit dit soort feedback voortkomen kun je weer gebruiken in je cv of je sollicitatiebrief. Zo doe je er dubbel je voordeel mee!

Door: Nicole Mommertz, SunSum Communicatie & Advies

Shares
Share This