LinkedIn is hét sociale medium om die droombaan te scoren. Social selling – jezelf verkopen via social media – is helemaal hot. Die boot wil je niet missen! Maar om jezelf te kunnen verkopen, moet je ook zichtbaar zijn. En liefst bij een zo breed mogelijk publiek. Hoe pak je dat aan?

1 – Je profiel is volledig en professioneel

Je hebt je profiel al helemaal aangepast. Het ziet er professioneel uit en is volledig ingevuld. Je hebt alle gewenste zoekwoorden verwerkt, zodat het ook boven water komt bij zoekacties van recruiters en werkgevers. Je plaatst regelmatig updates zodat je ook zichtbaar bent in de tijdlijn van je connecties en je reageert op berichten van anderen. Toch zie je aan je statistieken dat jouw profiel niet zo vaak bekeken wordt. Dan wordt het tijd om actie te ondernemen.

2 – Zorg ervoor dat je meer connecties krijgt

Misschien heb je nog vrij weinig connecties of zijn jouw connecties niet heel actief op LinkedIn? Dan is het verstandig om het aantal connecties uit te breiden. Vind je het vervelend om mensen die je niet kent aan te haken? Bedenk dan dat sociale media juist bedoeld zijn om ook nieuwe mensen te leren kennen. De mensen die je al goed kent, kun je ook gewoon bellen. Het aanhaken van nieuwe mensen levert vaak meer mogelijkheden, en dus kansen. Daarvoor moet je natuurlijk wel écht met deze mensen communiceren. Alleen maar aanhaken zonder verdere interactie, levert niets op. Hoe het specifiek en a-specifiek toevoegen van mensen je snel een groot LinkedIn-netwerk oplevert heb ik eerder uitvoerig beschreven.

Juist uit de interacties op LinkedIn kun je nieuwe connecties halen. Als mensen op onderwerpen reageren die jij ook interessant vindt, dan is er in ieder geval al een gemeenschappelijk interesse. Hebben mensen op jouw bericht gereageerd of je bericht geliket? Stuur ze dan een persoonlijke uitnodiging om te connecten. Heeft iemand jouw profiel bekeken? Kijk dan of je deze persoon kunt aanhaken. Heb je met iemand een aardige discussie over een interessant onderwerp? Stuur een uitnodiging!

Let op: er verschijnen regelmatig berichten op LinkedIn waarin mensen aangeven het eigen netwerk te willen uitbreiden. Zie je zo’n bericht voorbij komen? Bedenk dan of je hieraan mee wilt doen. Je hoeft nooit iedereen klakkeloos toe te voegen als je dat niet wilt.

Let op: een ander groot voordeel van het hebben van meer connecties is dat het ook je vindbaarheid op LinkedIn vergroot. Des te meer gemeenschappelijke connecties je hebt met een recruiter, des te eerder kom je bovenwater bij een zoekopdracht met de juiste zoekwoorden.

Tip: recruiters zijn altijd op zoek naar geschikte kandidaten. De kans is groot dat ze jouw uitnodiging accepteren wanneer ze zich richten op jouw vakgebied. Haak ze aan!

3 – LION = LinkedIn Open Networker

LinkedIn is zo ingericht dat je alleen tweedegraads connecties een uitnodiging kunt sturen om te connecten. Een derdegraads connectie kun je alleen een inmail sturen. Dat is natuurlijk balen als jouw ideale manager alleen maar een derdegraads connectie is. Om dit probleem te overbruggen kan het handig zijn om zogenoemde LION’s toe te voegen aan je netwerk. LION staat voor LinkedIn Open Networker. Dit zijn verbinders die met iedereen connecten die hen een uitnodiging stuurt. Hierdoor hebben LION’s meestal heel veel connecties en is de kans groot dat een derdegraads connection verandert in een tweedegraads, waarmee je dus direct een linkje kunt leggen.

Wil je LION’s toevoegen aan je netwerk? Dan kun je handig gebruikmaken van de zoekfunctie in LinkedIn. Zoek op LION en klik vervolgens in de rechterkantlijn tweedegraads connecties aan. Op deze manier vind je LION’s met wie je direct een connectie kunt maken. Ben je op zoek naar een LION met specifieke connecties? Dan kun je ook hiervoor gebruikmaken van de verfijnde zoeksleutels in de rechterkantlijn. Of je bezoekt de profielpagina van de LION en kijkt naar gemeenschappelijke connecties om een beeld te krijgen. Dat laatste kan wel behoorlijk bewerkelijk zijn.

Let op: wil je zelf LION zijn? Realiseer je dan wel dat je iedereen in je netwerk moet accepteren. Je kunt het niet maken om LION bij je naam neer te zetten en dan mensen te weigeren.

4 – Altijd een persoonlijke uitnodiging

Stuur altijd een persoonlijke uitnodiging waarin je kort een motivatie geeft waarom je iemand aan je netwerk wil toevoegen. Veel mensen irriteren zich er enorm aan als ze een standaarduitnodiging krijgen. Het is een relatief kleine moeite als je vooraf wat standaardberichtjes schrijft in Word die je dan bij het uitnodigen kunt copy-pasten.

5 – Laat je van je sociale kant zien

Het kan niet vaak genoeg gezegd, maar LinkedIn is een sociaal medium. Laat daarom altijd je sociale kant zien. Dat betekent niet alleen dat je je netjes moet gedragen tegenover andersdenkenden in je reacties op berichten. Het betekent ook dat je niet alleen kunt halen.

Als je alleen maar reclameberichten voor je eigen ding de ether in slingert, wek je al snel irritatie op. Dat is het laatste wat je wil. Toon daarom altijd oprecht interesse. Kijk eerst wat je voor een ander kunt doen voordat je iets terugvraagt. Plaats inhoudelijke berichten uit je vakgebied en dingen die ergens over gaan en grijp niet elke gelegenheid aan om jezelf in de picture te zetten. Een goede vuistregel is dat je minimaal 90% moet brengen om later maximaal 10% te kunnen halen.

Wat kun je brengen?

  • Plaats leuke en/of interessante berichten. Hou er wel rekening mee dat LinkedIn geen Facebook is. Een grapje op zijn tijd kan geen kwaad, maar de meeste mensen verwachten wel dat je professionele berichten plaatst. Dus berichten die zakelijk interessant zijn.
  • Reageer op, deel en like berichten van anderen! Met andere woorden: help anderen om ook hun zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten.
  • Bied je hulp aan als je denkt dat iemand die kan gebruiken (en denk daarbij niet gelijk aan geld!!!)
  • Tag mensen uit je netwerk als je denkt dat zij verder kunnen helpen.
  • Geef mensen onderschrijvingen (endorsements) en/of referenties.
  • Laat je van je gulle kant zien waar dat mogelijk is.

Als je je van je sociale kant laat zien, dan stijgt je gunfactor. De kans is dan groter dat connecties ook jou verder willen helpen bij wat jij zoekt en/of nodig hebt.

Tip: wanneer mensen echt het bloed onder je nagels uit halen, kun je ze blokkeren. Dit doe je door naar hun profiel te gaan en dan op de puntjes te klikken naast de profielfoto. Je krijgt dan verschillende keuzes te zien, waaronder blokkeren.

6 – Word lid van groepen

Een andere manier om je zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten is door lid te worden van groepen. LinkedIn kent veel verschillende groepen op allerlei gebied. Deze kun je vinden door bovenin het zoekveld een onderwerp te tikken. LinkedIn geeft dan zelf de keuze om op groepen te zoeken.

Heb je een groep gevonden waar je lid van wilt worden? Kijk dan eerst even of de groep ook daadwerkelijk actief is. Veel groepen op LinkedIn worden aangemaakt, mensen worden er lid van, maar nauwelijks iemand plaatst er berichten. Het is een beetje jammer als je in zo’n dode groep je energie gaat verspillen.

Let op: als je lid wordt van een groep is het wel de bedoeling dat je gaat bijdragen. Doe je dat niet dan draagt het lidmaatschap op zich niet bij tot jouw zichtbaarheid.

7 – Je zichtbaarheid checken en waar nodig bijstellen

LinkedIn biedt verschillende mogelijkheden om je zichtbaarheid te controleren. Allereerst merk je je zichtbaarheid aan het aantal likes en reacties op je berichten. Daarnaast kun je zien of het aantal mensen dat je profiel heeft bekeken toeneemt of juist niet. Verder kun je ook via je profiel zien hoe vaak jouw profiel in zoekresultaten naar voren is gekomen en bij wie. Ten slotte houdt LinkedIn ook de zogenoemde social selling index voor jouw activiteiten bij. Hier kun je een viertal kenmerken zien en jouw persoonlijke score. Bij elk kenmerk vind je een uitleg over wat het inhoudt.

Vallen de resultaten tegen? Kijk dan of je kunt sleutelen aan je profiel of probeer eens andere berichten te plaatsen. Misschien moet je ook wat vaker reageren op berichten van anderen? Door regelmatig naar je resultaten te kijken en ze waar nodig bij te stellen, leer je vanzelf waarmee je jouw scores op LinkedIn kunt verbeteren.

Door: Nicole Mommertz, SunSum Communicatie & Advies

 

 

Shares
Share This