Een persoonlijk profiel is een korte samenvatting van jezelf, over de volgende aspecten: ambities, kwaliteiten, resultaten en persoonlijke eigenschappen. Dit kun je plaatsen in je cv maar ook gebruiken als onderdeel van je elevator pitch. Het is handig om voor zowel je elevator pitch als je cv een boodschap met dezelfde strekking te hebben. Als je aan zowel je online contacten via de sociale netwerken als je persoonlijke contacten eenzelfde consequente boodschap geeft, creëer je hiermee een sterke personal brand.

Wat moet je persoonlijk profiel in je cv uitstralen?

Er bestaan verschillende manieren om je persoonlijk profiel samen te stellen. Wat ontzettend belangrijk is is het volgende:

Je profielschets moet meteen nieuwsgierigheid, geloofwaardigheid en sympathieke gevoelens opwekken bij de lezer.

Daarnaast is het belangrijk om het volgende te realiseren:

Jouw persoonlijk profiel is een dynamisch iets. Wanneer je regelmatig naar netwerkbijeenkomsten gaat, feedback krijg op je cv of wanneer mensen aanmerkingen hebben op je LinkedIn-profiel, kun je dit meenemen in het herschrijven (optimaliseren) van je profieltekst.

Uiteindelijk kun je deze profielschets implementeren in je cv of in je LinkedIn-profiel samenvatting.

Methodes voor het schrijven van een profieltekst

Er zijn vele verschillende manieren beschikbaar voor het schrijven van een goede en krachtige profielschets.
Ik geef je in dit artikel maar liefst 3 methodes waaruit je kunt kiezen als je inspiratie nodig hebt of op slot zit tijdens het schrijven. Dit zijn de beste methodes die ik ken om snel tot een goede profieltekst te komen. Na het jarenlang profielschetsen schrijven heb ik me inmiddels wel een vaardigheid ontwikkeld om dit vanuit de automatische piloot te doen, maar mocht het een dagje tegenzitten of wanneer ik om wat voor reden dan ook iets extra’s nodig heb, kom ik hier op terug.

Ik raad je aan om er een uit te kiezen en je profiel vanuit hier op te stellen.

1. De Joel Elad-methode

Joel Elad is auteur van “LinkedIn For Dummies” en biedt een methode aan om een profielschets op te stellen. De methode van hem geeft een invulling aan de zinnen op een voorgeschreven manier. Het invullen van het persoonlijk profiel bestaat volgens deze methode als het ware uit drie delen:

1. Wie ben je?
In de eerste zin vertel je wat je huidige situatie is.

2. Wat heb je gedaan?
In de tweede zin staat wat je bereikt hebt in je werk.

3. Waar ga je op dit moment voor?
En tot slot beschrijf je in de laatste zin je doelen

Hier volgt een voorbeeld van een profielschets volgens de methode van Joel Elad:

Ik ben projectmanager en heb ervaring met verschillende applicaties. Ik heb projecten begeleid voor de software-installaties bij bedrijf X en hardware-installaties bij bedrijf Y. Alle projecten zijn op tijd afgerond en zijn binnen budget gebleven. Ik zou graag voor een andere verzekeringsfirma willen werken die op zoek is naar een toegewijde en gemotiveerde projectmanager.

Dit is enkel een voorbeeld van een resultaat na het volgen van zijn methode. Het bevat de kern, maar is nog niet helemaal ‘af’. Aan het eind van het artikel geef ik nog een paar extra tips om deze profielschets toch nog iets voller en completer te maken.

2. De Jim Nudelman-methode

Jim Nudelman is een ervaren sales trainer en in Amerika een bekend zakelijk spreker. Hij weet bijzonder veel over hoe je dat ene korte moment waarop je de eerste indruk maakt volledig kunt benutten. Hij heeft het volgende vierstappenplan als volgt opgesteld:

1. Begin met een actieplan waarin je beschrijft wat je doet en schrijf niet alleen je functietitel op.

2. Omschrijf in één regel wat je doet.

3. Beschrijf kort en bondig iets wat je hebt bereikt. Geef weer wat jouw werk voor iemand kan betekenen.

4. Sluit af met de vraag of ze willen reageren (een zogeheten call-to-action).

Toen ik deze stappen volgde kwam ik met de volgende tekst:

Ik ben een sollicitatietovenaar. Ik wil mensen die werk zoeken laten zien hoe ze het best kunnen solliciteren op een authentieke manier, met een brief en cv dat hun persoonlijkheid reflecteert. Mensen die hun sollicitatiedocumenten door mij hebben laten opstellen geven aan dat hun sollicitaties meer werden gelezen, zij vaker werden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en een contract kregen aangeboden. Vertel andere mensen die op zoek zijn naar werk over mij en mijn diensten en laat hen zich aanmelden voor mijn gratis e-book en mijn nieuwsbrief.

Dit is methode 2, door naar de laatste.

3. Methode vanuit vragen outplacementtraject

Tijdens outplacementtrajecten komen vaak de volgende 4 vragen vaak aanbod, welke zich uitstekend aandienen om een geschikte profieltekst uit op te stellen:

1. Omschrijf je gewenste functie
Begin eerst met gewoon opnoemen wat je wilt in je volgende baan, maar doe het in de tegenwoordige tijd, dus “Ik ben account-manager en ik wil…”

2. Kies een vakgebied waar je je op richt
Elke functieomschrijving uit een vacature heeft interessante aspecten waarop jij je kunt richten. Zo kan een Social Media Manager zich richten op het ontwikkelen van online oplossingen voor zakelijke problemen rondom personal branding, of een interim manager zich richten op het vergroten van invloed. Wat is jouw expertise en in welk vakgebied?

3. Breid je verklaring een beetje uit
In welke zakelijke omgevingen was jij het succesvolst? Deed je het goed bij een multinational of was een kleiner bedrijf nou juist datgene waarin jij optimaal tot je recht kwam? Wellicht vond je het prettiger om de leiding te geven dan zelf het werk uit te voeren. Vul hetgeen je hebt opgeschreven hiermee iets aan.

4. Bepaal wat jou uniek maakt
Waardoor onderscheid jij je van de andere sollicitanten? Je kunt bijvoorbeeld technisch sterk onderlegd zijn of in staat zijn om problemen juist op een creatieve manier op te lossen. Maar de zin “ik ben creatief” gaat de lading niet dekken (zie het volgend hoofdstuk).

Een voorbeeld van een geschreven profieltekst op basis van deze methode is:

Ik ben salesmanager en gespecialiseerd in het verkopen van ingewikkelde aluminium constructies voor raamkozijnen aan grote bedrijven om het gebruiksgemak te vergroten. Ik was erg goed in het achterhalen van de behoeften van dergelijke grote spelers. Niet alleen waren mijn klanten enorm tevreden met de oplossing, ook mijn vice-president was erg blij dat ik in drie achtereenvolgende jaren mijn behaalde resultaten wist te verdubbelen. Mijn klanten hebben middels feedback-formulieren laten weten zeer tevreden te zijn met mijn dienstverlening en gaven aan dat ik echt naar hen luisterde en dat dit hen het vertrouwen gaf om grote projectdeals af te sluiten.

Dit waren de drie methodes. Ze hebben je een stevige fundering gegeven.

Persoonlijk profiel schrijven a.d.h.v. de STARR-methode

Het is mogelijk om je persoonlijke profieltekst aan te vullen met een STARR over behaalde resultaten of over persoonlijke kwaliteiten die je goed gefundeerd wilt onderbouwen. Wanneer je resultaten in je profieltekst wilt verwerken en situaties sterk wilt onderbouwen, raad ik je aan deze in detail te beschrijven. Dat kan door de situatie, taak, aanpak, resultaat en de reflectie hierop te beschrijven. In dit artikel kun je lezen hoe je de STARR-methode toepast.

Persoonlijk profiel: Extra aanvullingen

Hieronder een aantal dingen om je persoonlijk profiel nog iets te versterken:

  • Je profiel aanvullen met je naam en leeftijd om er een persoonlijkere toch aan te geven is een mogelijkheid
  • Een anekdote toevoegen met een gebeurtenis of ervaring uit je jeugd is ook een goede. “Ik kon op mijn 7e al zonder gebruikshandleiding technische LEGO in elkaar zetten”, is hier een sprekend voorbeeld van.
  • Jezelf en/of je droombaan in één woord beschrijven.
  • Een fictieve dagelijkse situatie in je nieuwe baan uitschrijven.
  • De lijst met 40 persoonlijke kwaliteiten (en beschrijving) raadplegen en implementeren in je profieltekst.
Shares
Share This