Bij een groot aanbod aan sollicitanten, zullen de meeste werkgevers alleen de eerste zin van je brief lezen om dan vervolgens meteen je cv te scannen (of andersom). Pas wanneer ze zien dat je kennis en ervaring goed aansluiten bij de vraag, lezen ze je sollicitatiebrief helemaal door. Dat is eigenlijk niet wat je wilt. Zo heb je de kans dat je voor niets op je motivatiebrief hebt zitten buffelen. En dus is het handig als je eerste zin van je brief de lezer verleidt om je brief meteen helemaal te lezen. De eerste zin van je sollicitatiebrief moet je binnenkomer zijn. En die wil je het liefst uit het papier laten knallen. Maar hoe doe je dat?

1 – Gebruik geen clichés

Een inkoppertje natuurlijk! Maar ben eerlijk, hoe vaak ben je een brief begonnen met te vertellen waar je de vacature gelezen hebt? Zeker, het is voor een werkgever interessante informatie. Maar het is niet echt een knaller van een binnenkomer. Een variant op de standaardzin “via [website] zag ik de vacature van […]” zou deze kunnen zijn:

“Die baan is op mijn lijf geschreven, dacht ik toen ik de vacature van […] op jullie website zag staan”.

Beter? Het gebruik van “op het lijf geschreven staan” is ook niet echt origineel, maar het kan wel de nieuwsgierigheid wekken als je ermee begint. Daarna moet je wel goede argumenten gebruiken om de lezer daar ook van te overtuigen, anders is de kans groot dat je arrogant overkomt. Datzelfde geldt voor uitspraken als “de functie past perfect bij mijn kennis en ervaring”.

Twijfel je aan je argumenten? Gebruik dit soort zinnen dan liever niet.

 2 – Stel de lezer centraal

Als je de lezer centraal stelt in je openingszin en meteen een brug slaat tussen de activiteiten van een bedrijf en jouw kennis en ervaring, dan wekt dat meteen interesse.

“[Bedrijfsnaam] timmert aan de weg als het gaat om [kernactiviteit functie/bedrijf] en daar wil ik als ervaren […]graag aan bijdragen. Mijn interesse was dan ook meteen gewekt toen ik jullie vacature op [website] zag staan.”

Op deze manier laat je meteen je enthousiasme voor de functie blijken, maar ook dat je weet wat er speelt. Je laat daarmee meteen zien dat je oprecht interesse hebt in het bedrijf.

Informatie over de activiteiten van een bedrijf kun je meestal al uit de vacaturetekst halen. Staat daar niets in dat je inspireert? Kijk dan even op de website of op social media.

3 – Laat blijken dat je fan bent

Bedrijven zijn dol op fans. Fans of ambassadeurs zullen een bedrijf aanbevelen bij vrienden en bekenden. Niets is zo waardevol als mond-tot-mond reclame. Een fan is betrokken. En betrokken werknemers zijn loyaal. Koop je al jarenlang een bepaald product? Zet dat dan in je eerste zin. Heb je onlangs gebruik gemaakt van de diensten van een bedrijf en was je daarover tevreden? Laat het blijken.

Bijvoorbeeld zo:

“Sinds ik in 2010 kennis heb gemaakt met de  iPhone wil ik niets anders meer. Bij elke nieuwe release sta ik fluitend in de rij omdat ik weet dat ik straks weer een juweel met de nieuwste snufjes in handen heb.  Aan zo’n fraai product wil ik als [functiebenaming] natuurlijk graag meewerken.”

Zorg er wel voor dat je niet overdrijft en dat je dit enthousiasme ook kunt tonen op een sollicitatiegesprek. Anders wordt het gesprek een tegenvaller en is de kans groot dat je met lege handen naar huis gaat.

4 – Begin met je passie

Werkgevers nemen graag gepassioneerde werknemers in dienst. Passie werkt aanstekelijk. Het stimuleert werknemers om het beste uit zichzelf te halen en naar volle kunnen bij te dragen. Passie zorgt voor een goed klimaat op een afdeling én voor minder ziekteverzuim. Wil je aandacht trekken met je openingszin, begin je sollicitatiebrief dan met je passie voor de functie. Bijvoorbeeld zo:

“Er is niets mooier dan het zorgen voor tevreden klanten. Al in mijn bijbaan als […] tijdens mijn studie, vond ik het mooi als ik ervoor kon zorgen dat klanten met een glimlach de deur uit gingen. Ik wil dan ook heel erg graag als [functiebenaming] bij [bedrijfsnaam] aan de slag.”

5 – Gebruik het nieuws

Is er de laatste tijd veel aandacht voor bepaalde aspecten van de functie waarop je solliciteert? Gebruik dat dan in je openingszin. Bijvoorbeeld:

“Als je het nieuws moet geloven, dan laat de kwaliteit van [product] de laatste tijd erg te wensen over. Dat is voor mij als kwaliteitsmanager juist reden om op [functie bij bedrijf] te reageren. Ik kan jullie helpen […]”

6 – Maak het niet te bont

Het is belangrijk om een goede openingszin te hebben, maar niet doorslaggevend. Het hele pakket moet kloppen: een inhoudelijk overtuigende en sterke brief én een cv dat qua kennis en ervaring past bij de vraag. Dus maak het niet te bont. Met een té creatieve zin kun je de plank volledig misslaan ook al zijn je cv en motivatie nog zo sterk. Kom je er niet uit? Hou je dan liever aan de standaardzinnen. Die knallen misschien niet uit je papier, maar komen in ieder geval beter over dan kunst en vliegwerk.

Wil je een goede overtuigende sollicitatiebrief zonder hoofdbrekens? Laat mij je dan verder helpen.

Door: Nicole Mommertz, SunSum Communicatie & Advies

Shares
Share This