Je wil graag zo snel mogelijk een nieuwe baan, maar je ziet geen vacatures die bij je passen? Geen probleem! Je kunt dan je kansen vergroten door zelf het roer in handen te nemen met een open sollicitatie.

Met een open sollicitatie benader je een bedrijf of organisatie waar jij graag wil werken. Het bedrijf heeft dan op dat moment geen vacature die bij je past, maar er zijn misschien toch mogelijkheden. Bijvoorbeeld omdat het bedrijf wel interne vacatures heeft waarvoor eerst wordt gekeken of medewerkers interesse hebben om de vacature te vervullen.

Wanneer je dan zo’n bedrijf benadert, val je op omdat jij niet een van de honderden sollicitanten bent. Nadeel is wel dat jouw sollicitatie in de grote stapel kan verdwijnen omdat er op dat moment niemand tijd heeft vrijgemaakt om naar jouw sollicitatie te kijken. Bij een open sollicitatie kan het dan ook wat langer duren voordat je iets hoort. Laat je daardoor niet weerhouden! Als je echt een nieuwe baan wilt, dan is het belangrijk om al je kansen te pakken.

1. Hoe vind je dat droombedrijf dat bij je past?

Misschien heb je al een top 10 van bedrijven waar je heel erg graag zou willen werken? Heb je dat niet, kijk dan eens rond op internet. Van welke producten word je warm? Waar krijg je een kick van? Wat doe je graag? Waar ligt je passie? Waarin heb je ervaring? Welke functie zou je willen vervullen? En welke bedrijven of organisaties bieden dat aan? Maak daarvan een lijst met de website van het bedrijf erbij. Dat is handig als je later daadwerkelijk wilt solliciteren.

2. Zoek informatie

Zodra je een lijst hebt met bedrijven die jouw droombaan aanbieden, zoek je informatie over deze bedrijven. Het is belangrijk dat je zeker weet of zo’n bedrijf echt bij je past. De websites heb je al, dus daar kun je op gaan rondneuzen. Google ook even op nieuwsberichten over dit bedrijf en recensies.

Kijk ook even of het bedrijf een bedrijfspagina op social media heeft. Uit de berichten én de reacties kun je vaak veel waardevolle informatie halen. Zie je aanknopingspunten met jouw kennis en ervaring? Waar is het bedrijf mee bezig? Past dat bij jou? Pak je lijst en maak aantekeningen. Dat bespaart je later weer tijd!

3. Zoek medewerkers

Natuurlijk wil je ook weten hoe het is om voor dat bedrijf te werken. Dat soort interne informatie krijg je meestal alleen via (ex)medewerkers. Hiervoor kun je LinkedIn gebruiken. Wanneer je de bedrijfsnaam in de zoekfunctie typt, krijg je een overzicht van mensen die er werken.

Deze informatie kun je verfijnen door rechts te kiezen voor eerstegraads contacten. Je ziet dan jouw contacten die voor dit bedrijf werken of er ooit voor gewerkt hebben. Deze mensen kun je vragen voor meer informatie, bijvoorbeeld over de bedrijfscultuur, of er interne vacatures zijn op jouw vakgebied en wie je het beste kunt benaderen.

Heb je geen directe contacten, dan kun je via de zoekfunctie van LinkedIn ook tweedegraads contacten benaderen. Deze vind je op dezelfde manier, maar in plaats van het vakje voor eerstegraads contacten, vink je het vakje voor tweedegraads contacten aan. Tweedegraads contacten kun je altijd direct uitnodigen om met jou te connecten.

Doe dat wel altijd met een persoonlijk bericht! Veel mensen vinden het onbeleefd om een standaardverzoek te ontvangen. Hoe? Klik eerst op het profiel van de persoon en dan pas op connect. Dan zie je bij het verzoek de mogelijkheid om een persoonlijk bericht toe te voegen.

Je hebt maar een beperkt aantal woorden bij zo’n uitnodiging. Het is dus belangrijk dat je bericht goed overkomt. Val niet meteen met de deur in huis! Je kunt wel zeggen dat je graag meer wil weten over het bedrijf en dat je daarom graag contact wil. Je kunt ook verwijzen naar gemeenschappelijke contacten en dan later laten blijken dat je interesse hebt in het bedrijf. Bekijk wel altijd even het profiel van de persoon, zodat je weet wie je benadert!

Tip: Benader niet meteen de managers! Managers zijn vaak te druk en minder met LinkedIn bezig. De kans is groot dat het heel erg lang duurt voordat je antwoord krijgt. Het is handiger om een secretaresse aan te haken. Secretaresses kennen een bedrijf vaak erg goed, weten wat er speelt en bij wie je het beste kunt aankloppen. Én ze hebben meestal alle contactgegevens.

Kopje koffie

Heb je een klik met een medewerker en wisselen jullie al een tijdje berichten uit? Nodig hem of haar dan uit voor een kopje koffie. Als dat kan, in de bedrijfskantine! Op die manier kun je misschien al kennismaken met de juiste personen en informeel polsen of er mogelijkheden zijn.

Zijn er geen gemeenschappelijke contacten? Dan kun je niet direct connecten. In dat geval kun je vaak wel een LinkedIn bericht sturen en hopen dat de persoon ook antwoord geeft.

Heb je niemand kunnen aanhaken? Bel het bedrijf dan gewoon op en stel je vragen. Je kunt dan ook meteen vragen via welke route je het beste kunt solliciteren. Misschien zitten er al passende vacatures in de pipeline (intern of via een netwerk).

4. Een pakkende open sollicitatie

Als het goed is, heb je nu alle ingrediënten voor een goede open sollicitatie:

  • Je weet zeker dat je bij dit bedrijf wilt werken en waarom.
  • Je weet wat de mogelijkheden zijn die passen bij jouw kennis en ervaring.
  • Je weet wat er speelt in het bedrijf.
  • Je kent de juiste contactpersoon en hebt zijn/haar directe e-mailadres.

Nu begint het werk pas echt.

Val op in die overvolle mailbox

Natuurlijk wil je dat je open sollicitatie gelezen wordt. Bij een open sollicitatie komt je email onverwacht, tenzij je de kans hebt gehad om je contactpersoon hierover vooraf te informeren. Het is belangrijk dat je mail opvalt tussen al die andere mails in een overvolle mailbox. Zorg daarom voor een pakkende onderwerpregel.

Bijvoorbeeld: “Open sollicitatie: als zeer ervaren secretaresse kom ik graag langs voor een gesprek”

Zo is meteen duidelijk dat het om een open sollicitatie gaat en val je toch meteen op omdat de onderwerpregel nét even anders is.

Laat je passie blijken

Bij een open sollicitatie is motivatie je binnenkomer. Onderbouw daarom altijd goed waarom je graag voor dat bedrijf wil werken! Laat je enthousiasme en passie blijken op een persoonlijke manier.

En dat liefst meteen in de openingszin van je mail!

“Jullie zijn op dit moment bezig met … en daar wil ik heel graag een bijdrage aan leveren.” komt sterker over dan “Graag wil ik mij aan jullie voorstellen. Als ervaren secretaresse kan ik een waardevolle bijdrage leveren” Waarom? Omdat je bij de eerste openingszin uitgaat van het bedrijf en hoe jij daarin zou passen. Dat maakt een boodschap aantrekkelijker dan wanneer je van jezelf uitgaat, zoals in de tweede zin.

Kort maar krachtig

Hou een open sollicitatie altijd kort maar krachtig. Vergeet niet dat je met de deur in huis valt! Je contactpersoon heeft doorgaans een drukke agenda en geen tijd ingepland om sollicitaties te lezen.
Hoe?

  • Beschrijf in de eerste alinea waarom je voor dit bedrijf wilt werken en in welke functie.
  • Geef in de tweede alinea kort aan welke kennis, ervaring en andere kwaliteiten je hebt die passen bij het bedrijf en de functie. Verwijs voor meer informatie naar je cv in de bijlage.
  • Vergeet er niet bij te zetten dat het bedrijf jouw cv mag bewaren. Bij een open sollicitatie is de kans klein dat er meteen een passende functie voor je is. De meeste bedrijven bewaren cv’s niet, tenzij je daar toestemming voor geeft.
  • Zorg voor een vriendelijke uitnodigende afsluiter.
  • Zet je belangrijkste contactinformatie samen met de link van je LinkedIn-profiel onderaan!

5. Timing maakt het verschil!

Klaar? Dan kun je je open sollicitatie natuurlijk meteen versturen. Maar soms is het handig om het nog eventjes te laten liggen zodat je het nog even met een frisse blik kunt bekijken. Staan er geen gekke dingen meer in? Geen typfoutjes? Geen woorden er tussenuit gevallen doordat je veel hebt zitten en plakken?

Dan kun je je open sollicitatie in principe versturen. Maar is het wel een goed moment? Denk even terug aan die overvolle mailbox! Wanneer je je open sollicitatie overdag verstuurt is de kans groot dat deze over het hoofd wordt gezien.

Stuur je je mail ruim na werktijd, bijvoorbeeld om 23.00 uur, dan staat jouw mail de volgende ochtend bovenaan. De meeste medewerkers beginnen de dag met een kopje koffie. Dat is een goed moment om een onverwachte mail te lezen.

Door: Nicole Mommertz, SunSum Communicatie & Advies.

Shares
Share This