Het solliciteren zoals het altijd is gegaan begint tegenwoordig uit de mode te raken. Het is vaak niet meer nodig om op allerlei sollicitaties te reageren met een uitgebreid cv en een erg lange motivatiebrief. Als werkgevers een vacature online zetten reageren daar vaak honderden potentiële werknemers op die vaak niet geschikt zijn voor de baan of geen oprechte interesse hebben in die baan, maar die gewoon op zoek zijn naar een baan, welke dat ook is. Daarom besluiten veel werkgevers andere methodes te proberen om sollicitanten te vinden die echt geschikt zijn voor de baan. Hierdoor wordt de kans voor jou als werknemer een stuk groter.

Een papieren cv in sommige gevallen overbodig

Het solliciteren op deze manier zorgt ervoor dat je niet meer met een cv in Word hoeft te werken. Het is veel handiger om al je gegevens te verwerken in een LinkedIn-profiel. Hierbij hebben werkgevers direct de belangrijkste informatie over jou ter beschikking. Een groot voordeel van LinkedIn is dat je hiermee je zakelijk netwerk kunt uitbreiden, wat dus in de toekomst ook voor jou voordeel zal opleveren war betreft leuke banen en kansen voor de toekomst. Of je nu snel een baan nodig hebt of dit nog wel even kan duren maakt niet uit. Je doet er goed aan om een LinkedIn-profiel te hebben. Ga er dus snel mee aan de slag en laat jouw capaciteiten en mogelijkheden zien.

Killer questions bij modern solliciteren

Tegenwoordig leven wij in een drukke wereld. Jouw toekomstige baas heeft dus geen tijd voor honderden sollicitanten die niet voldoen aan het opgestelde profiel. Er worden vaak in het eerste online deel van een sollicitatie al een aantal eisen gesteld. Voldoe jij hier niet aan dan kom je automatisch niet in aanmerking. Wanneer jij er wel aan voldoet en je hebt de eerste Killer Questions beantwoord, dan  word je misschien wel uitgenodigd om op gesprek te komen. Dan ben je uiteraard nog niet van de lastige vragen af. Meestal volgen er nog meer in dit gesprek. Killer Questions zijn voor werkgevers een manier om mensen uit te sluiten die niet voldoen aan de functie-eisen. Bereid je dus goed voor op alle lastige vragen die misschien gesteld gaan worden.

Niet meer even binnenlopen bij een bedrijf

Als je dit recent geprobeerd hebt, dan heb je vast gemerkt dat er steeds gezegd wordt dat je op de site moet kijken voor openstaande vacatures. Dit is echt een onderdeel van het solliciteren in deze moderne tijd. Alles gaat via internet, totdat is gebleken dat je geschikt bent voor de baan. Als er geen openstaande vacatures zijn, kun je misschien via je netwerk je kansen uitbreiden om toch bij een bedrijf binnen te komen. Als laatste stap in het sollicitatie proces word je uitgenodigd voor een face to face gesprek waarin jij jezelf verder gaat toelichten.

Zorg dat je alles goed op orde hebt

Juist doordat je niet meer bij bedrijven binnen kunt lopen is het zo belangrijk dat je zorgt dat al je gegevens goed op orde zijn. Zorg dat je LinkedIn-profiel of je cv up to date zijn. Wees voorbereid op lastige vragen, want alleen jij kan ervoor zorgen dat je die fantastische nieuwe baan krijgt.

Begin nu al met netwerken

We leven in een moderne samenleving waarbij netwerken belangrijker is dan ooit tevoren. Sommige potentiële werkgevers werken helemaal niet meer met vacatures. Zij kijken binnen hun bestaande netwerk of daar mensen tussen zitten die geschikt zijn voor een bepaalde functie. Dit betekend dus dat hoe groter jouw netwerk is, hoe groter de kans voor jou wordt op een geweldige baan. Netwerken is erg leuk en het is niet moeilijk, geef het een kans en je zal zien dat het erg leuk kan zijn om je zakelijke netwerk te vergroten en mensen te leren kennen in dezelfde branche als waar jouw interesse ligt.

De grote voordelen van solliciteren op deze moderne manier

Deze vorm van solliciteren heeft veel voordelen en ook voor starters op de banenmarkt. Het klinkt misschien ingewikkeld allemaal maar als je eenmaal doorhebt hoe het proces werkt zal het solliciteren op deze manier een stuk leuker zijn. Je hoeft niet meer naar tientallen bedrijven je cv op te sturen met een sollicitatiebrief, als hier een foutje in staat wordt je eigenlijk al gelijk afgeschreven. Dat is natuurlijk niet eerlijk, want een foutje in je motivatiebrief hoeft niet te betekenen dat jij niet geschikt bent voor die functie. Ook heb je de kans om op bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel je foto neer te zetten, je kwaliteiten te omschrijven en je passie voor een bepaald beroep op deze manier duidelijk te maken. Het is net alsof een werkgever gelijk kennis maakt met jou als persoon in plaats van een blaadje met wat tekst erop. Ga daarom zo snel mogelijk aan de slag en zorg ervoor dat je LinkedIn-profiel precies laat zien wie jij bent.

Wat zeggen social media over jou?

Veel mensen zijn al bekend met het feit dat er veel werkgevers zijn die kijken wat hun sollicitanten maar ook werknemers doen op Social media. Dit is voor hun een goede manier om te zien wie ze mogelijk in huis halen. Staat jouw Facebook pagina dus vol met uitgaansfoto’s die niet zo charmant zijn of staat je Twitter vol met gescheld? Dit zal jouw mogelijke toekomstige werkgever dus ook kunnen zien en dit is het laatste wat je wil. Zorg dat al je Social media reflecteert wie jij bent maar ook hoe je wilt dat je toekomstige werkgever over je zal denken. Je krijgt namelijk geen kans om gekke foto’s uit te leggen als je niet wordt uitgenodigd op een gesprek. Zie het als een manier om een eerste indruk te geven waar elke werkgever geen nee tegen kan zeggen

Laat zien waarom jij onmisbaar bent!

Als jij aangenomen wilt worden moet je zorgen dat een werkgever jou wil hebben. Dit klinkt eenvoudig maar hoe doe je dat eigenlijk? Door te zorgen dat je Social media een goed beeld geeft van wie jij bent en door je LinkedIn profiel up to date te hebben ben je er nog niet. Je zal een actieve houding moeten laten zien. Zie je een vacature staan, reageer en stuur een link naar je profiel op LinkedIn, schrijf een stukje waarin je verteld wat jij zou kunnen bijdragen in dat bedrijf. Laat zien dat je graag wilt werken voor dat bedrijf en dat je niet zomaar op zoek bent naar een baan. Lees je in op hun website en Like hun Social media pagina zodat je precies weet wat er speelt bij dat bedrijf. Jij kan je kansen vergroten door te netwerken, contacten te leggen en een actieve houding te laten zien binnen een sollicitatie proces.

Modern solliciteren: Hoe je solliciteert maakt niet eens zoveel uit

Of jij je mogelijke toekomstige werkgever nou zelf benadert via social media, ervoor kiest om dit te doen via LinkedIn of misschien toch reageert op de vacature maakt niet uit. Zolang jij op elk mogelijke manier laat zien dat een bedrijf jou en niet alle andere sollicitanten nodig heeft, zit je goed. Als jij je goed hebt ingelezen over het bedrijf en je voldoet aan alle eisen is het slechts een kwestie van een onvergetelijke indruk achterlaten. Social media is een groot en belangrijk onderdeel van het bedrijfsleven tegenwoordig en het is voor jou een uitstekende kans om alles van jezelf te laten zien. Maak dus dankbaar gebruik van de moderne tijd waarin we leven, solliciteren is nog nooit leuker geweest als nu.

Zelfs via Twitter?

Ja inderdaad! mensen solliciteren tegenwoordig zelfs via Twitter. Stageplaatsen en banen worden gevonden nadat mensen de gok hebben genomen om zichzelf in 140 tekens te omschrijven in de hoop op een baan. Sommige werkgevers zullen dit te gek vinden en je gelijk uitnodigen op gesprek, en dat na slechts 140 tekens. Tuurlijk zal dit niet altijd werken maar waarom niet een poging wagen, het toont zeker initiatief en dat is iets wat alle werkgevers zoeken!

Een geweldige manier om eruit te springen

Modern solliciteren is een geweldige manier voor jou om op te vallen als je het goed doet. Jouw cv komt niet meer onderop een hele grote stapel papier te liggen. Als je een goede indruk achterlaat online, kan dit betekenen dat de werkgever zo onder de indruk is dat hij of zij jou niet zomaar zal vergeten. Zo heb jij al een voorsprong op anderen voordat je ooit een voet bij het bedrijf binnen hebt gezet. Zorg er dus snel voor dat jij opvalt op Social media en vooral op LinkedIn, ga lekker netwerken en zorg dat alles uitstraalt dat jij een geweldige werknemer bent. Werkgevers zullen zo snel in je geïnteresseerd raken en voor je het weet zit jij op kantoor te bespreken wanneer je mag beginnen. Modern solliciteren is voor iedereen geschikt, jong en oud dus ga snel aan de slag en laat zien waarom jij de ideale werknemer zou zijn voor elke baas!

Shares
Share This