Als je bezig bent met solliciteren, dan wil je ook gevonden worden op LinkedIn. Je nieuwe werkgever is misschien maar één muisklik bij je vandaan. Die wil je niet mislopen. Maar hoe haal je alles uit LinkedIn?

Alles begint bij jouw LinkedIn profiel. Het ligt misschien voor de hand, maar je profiel moet tiptop in orde zijn. Het moet volledig zijn ingevuld én er professioneel uitzien omdat werkgevers én recruiters je altijd zullen opzoeken via dit sociale medium. Maar dat niet alleen. Als je het goed aanpakt, ben je beter vindbaar omdat je hoger in de zoekopdrachten van recruiters en werkgevers terechtkomt.  

1 – Zorg voor een herkenbare profielfoto

Allereerst heb je een goede, recente profielfoto nodig waar je zakelijk mee voor de dag kunt komen. Zorg ervoor dat je herkenbaar in beeld bent, zodat iemand je ook offline kan herkennen. Het staat zo raar als je naar een sollicitatiegesprek gaat en je gesprekspartner ziet iemand heel anders dan hij/zij op LinkedIn heeft gezien. Dus geen vakantiefoto, geen foto met huisdier (behalve als je met dieren werkt), geen zonnebril, et cetera.

Lees in dit artikel alles over een goede profielfoto

Tegenwoordig kun je in LinkedIn ook een achtergrondfoto plaatsen. Als je dan toch bezig bent met foto’s, voeg de achtergrondfoto dan ook meteen toe. Ook hier geldt dat het belangrijk is om een foto met een professionele uitstraling te kiezen.

2 – Zorg voor een relevante headline

De headline is het eerste wat mensen van je zien, samen met je foto. Ben je druk met solliciteren? Zet daar dan alleen voor werk relevante zaken in. Een gekke spreuk valt misschien wel op, maar kan bij een sollicitatie tegen je werken. Waarom? Niet iedereen vindt het leuk én je komt minder vaak boven water in de zoekresultaten van recruiters/werkgevers.

Let op: veel werkzoekenden zetten “beschikbaar” in de headline zodat ze boven water komen wanneer recruiters hierop zoeken. Dit is door een handige functie niet meer nodig. LinkedIn heeft een functionaliteit onder de knop Jobs die je aan kunt zetten. Je kunt het niet zien, maar als de knop aan staat, kom je vanzelf boven water als beschikbaar. Voordeel van het woordje “beschikbaar” opnemen in je headline is wel dat iedereen in je netwerk meteen ziet dat je op zoek bent. Dit is iets dat ik toch veel mensen adviseer om te doen. Wil je liever niet openlijk zoeken, laat het dan hier achterwege.

In je headline zet je zoektermen waar recruiters en werkgevers op zoeken. Er zijn allemaal hele leuke functiebenamingen te bedenken. Dat valt misschien op, maar wanneer dit geen gangbare begrippen zijn, kom je niet zo snel boven water. Ben je marketeer of projectleider of administratief medewerker? Zet dat dan in je headline.

De zoekfunctionaliteit van LinkedIn let ook op andere zaken, maar de headline is verreweg het belangrijkste.

3 – Geef een duidelijke samenvatting van je activiteiten

Onder je headline is er ruimte voor een samenvatting van je activiteiten. Hierin kun je veel meer informatie over jezelf kwijt en kun je ook wat creatiever omgaan met informatie. Zorg ook hier ervoor dat je samenvatting geoptimaliseerd is voor zoekacties van werkgevers en recruiters, want ook dit wordt meegenomen in de zoekfunctionaliteit van LinkedIn. Kortom: schrijf een samenvatting van je activiteiten, competenties, kennen en kunnen mét terminologie waarop je gevonden wil worden.

Weet je niet precies welke zoekwoorden recruiters en werkgevers gebruiken? Kijk dan naar een aantal vacatures die passen bij jouw kennis en ervaring en die je aanspreken. Daaruit kun je al heel snel halen wat de ervaringen, vaardigheden en andere wensen zijn (bijvoorbeeld ervaring in een bepaalde branche).

Let op: probeer een beetje te variëren met zoekwoorden van gelijke strekking voor een maximale vindbaarheid. Probeer geen “lege” termen te gebruiken die iedereen gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan zaken als strategisch, creatief, gedreven, enthousiast. Dit soort woorden worden veelvuldig gebruikt. Stel dat een recruiter hierop zoekt, dan komen er zoveel zoekresultaten boven water dat jouw profiel nog ergens op pagina 100 terecht kan komen.

Tip: zet je contactgegevens onderaan je samenvatting. Je contactgegevens kunnen bezoekers van je profiel ook aan de rechterkant van je pagina vinden, maar het is handiger als het ook onderaan je samenvatting staat. Dat scheelt weer een muisklik. Zorg er wel voor dat je contactgegevens overal gelijk en up-to-date zijn.

4 – Laat jezelf zien!

Onderaan je samenvatting is er ruimte voor wat LinkedIn media noemt. Hier kun je links plaatsen naar je website, een online artikel dat je hebt geschreven of je vlogs op Youtube. Maak daar gebruik van en laat zo meer van jezelf zien.

Tip: Heb je een videosollicitatie gemaakt? Dan kun je deze hier mooi plaatsen, ook als je hem al via LinkedIn gedeeld hebt. Je statusupdates zijn vluchtig en verdwijnen na verloop van tijd naar de achtergrond. Je profiel pas je zelf aan. Je videosollicitatie blijft hier dan ook zichtbaar voor iedereen die je profiel bekijkt.

5 – Je kennis en ervaring

Onder kennis en ervaring kun je natuurlijk je volledige cv overnemen, maar de vraag is of dat handig is. Allereerst is het heel veel werk. Bovendien wordt het hooguit door een handjevol mensen gescand. Een werkgever zal altijd een cv willen hebben. Hoe kun je dit onderdeel van LinkedIn zo handig mogelijk invullen?

Neem die functies op die echt relevant zijn voor je verdere carrière. Heb je tussendoor een tijdje als receptionist gewerkt? Vraag je dan af of je dat hier wil neerzetten. Doe je dat wel, realiseer je dan dat je mogelijk ook boven water komt wanneer recruiters naar receptionisten zoeken.

Zet in de omschrijving de kern van je activiteiten of een mijlpaal die je hebt gehaald. Gebruik bij het omschrijven die zoektermen waarop je gevonden wil worden.

6 – Opleidingen

Ook opleidingen kunnen een manier zijn om bij zoekacties boven water te komen. Het is natuurlijk helemaal aan jezelf hoever je wil gaan met het invullen van je opleidingen. Vul in ieder geval die opleidingen in die echt relevant zijn voor je verdere carrière. Ook bij de opleidingen is het handig om je af te vragen waarop je gevonden wil worden. Je kunt in de omschrijving weer gebruikmaken van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw vakgebied.

Tip: LinkedIn laat standaard een van je opleidingen bovenaan bij je headline zien. Je kunt kiezen welke opleiding dat is. Als je op het pennetje naast je foto klikt (waar je je profiel kunt aanpassen), is dit een van de opties. Als je zojuist een hele goede training hebt gevolgd die belangrijk is voor je verdere carrière, dan kan het handig zijn om deze training prominent naar voren te laten komen.

7 – Vrijwilligerswerk

Heb je vrijwilligerswerk gedaan? Of doe je dat nog steeds? Vul het dan in onder vrijwilligerswerk. Sociaal engagement wordt vaak gewaardeerd.

8 – Skills & endorsements (onderschrijvingen)

Recruiters kunnen direct op vaardigheden zoeken. Daarom is het belangrijk om even goed naar het onderdeel Skills & endorsements te kijken. Het kunnen belangrijke zoekwoorden zijn. Wist je dat je zelf vaardigheden kunt toevoegen en rangschikken en niet relevante vaardigheden kunt verwijderen? Je kunt tot 50 verschillende vaardigheden aan je profiel toevoegen. Bedenk ook hier op welke vaardigheden je gevonden wil worden en voeg deze toe.

Endorsements ofwel onderschrijvingen krijg je niet vanzelf. Mensen zijn doorgaans niet gul met complimentjes geven en/of aanbevelingen doen. Je kunt aan je netwerk vragen of mensen je vaardigheden willen onderschrijven. Let wel: lang niet iedereen stelt het op prijs als je vraagt om onderschrijvingen. De andere kant van de medaille is dat wanneer je dat niet doet je er waarschijnlijk ook weinig zult krijgen. En dat is jammer want endorsements zorgen ervoor dat je hoger in de zoekresultaten terechtkomt. Vraag je om endorsements? Doe dat dan altijd via een persoonlijk bericht.

Let op: sommige mensen maken er een sport van om om onderschrijvingen te vragen, ook als je zakelijk gezien nog nooit eerder met elkaar te maken hebt gehad. Iedereen weet dat dit gebeurt. Het is dan ook maar de vraag hoe waardevol onderschrijvingen daadwerkelijk zijn voor het krijgen van een functie.

9 – Referenties

Referenties (recommendations) geven een beter beeld van je vaardigheden dan de endorsements doen. Dit zijn namelijk échte meningen van mensen waarmee je hebt samengewerkt. Ook voor referenties geldt dat je ze niet zomaar krijgt. Toch is het handig om referenties te vragen aan ex werkgevers en collega’s.  Op deze manier kunnen werkgevers vooraf een beeld krijgen van de manier waarop je samenwerkt en welke goede kwaliteiten je meebrengt. Voor het vragen van referenties heeft LinkedIn een functionaliteit. Deze vind je op je profiel bovenaan het onderdeel referenties onder de knop Om een aanbeveling vragen.

Ook voor recommendations geldt dat ze je helpen om je profiel hoger in de zoekresultaten te laten eindigen. Bij 5 recommendations kom je hoger in de zoekresultaten dan mensen met gelijke keywords zonder minimaal 5 recommendations.

10 – Nodig bekenden uit om te connecten

Een sociaal medium is natuurlijk niets zonder connecties. Voor LinkedIn geldt dat je zeker tussen de 50 en 200 connecties moet hebben, wil je echt kunnen netwerken. Pas dan is je profiel af. Ken je niet zoveel mensen? Kijk dan of je vreemden kunt aanhaken, zoals de open netwerkers of recruiters. In dit artikel lees je alles hoe je snel een relevant en groot netwerk opbouwt.

11 – Klaar met invullen en aanvullen van je profiel?

Wanneer je al deze stappen hebt gevolgd, heb je je profiel helemaal bijgewerkt. Als het goed is, krijg je nu van LinkedIn een zogenoemde All Star status, wat eigenlijk niets anders betekent dan dat je profiel volledig is ingevuld. Krijg je deze status niet? Kijk dan nog even op je profiel bovenin de rechterkantlijn. LinkedIn geeft hier suggesties waarmee je je profiel verder kunt verbeteren.

Hier nog enkele aanvullende tips:

  • Check even of je profiel op openbaar staat, zodat je ook daadwerkelijk gevonden wordt.
  • Controleer de link naar je profiel. De profiel URL’s bestaan meestal uit een reeks cijfers. LinkedIn biedt de mogelijkheid om dit aan te passen naar je eigen naam. Wil je dit aanpassen? Klik dan op de knop “Edit public profile and URL” rechtsboven in je scherm. Je kunt je LinkedIn URL vervolgens aanpassen in de rechterkantlijn bovenaan de pagina.
  • Wil je graag in het buitenland aan de slag? Dan kun je een anderstalig profiel toevoegen aan je Nederlandse profiel. Dit doe je door rechtsboven in de kantlijn de link “Add profile in another language” aan te klikken.

12 – LinkedIn is een sociaal medium: meedoen is essentieel

Een belangrijk onderdeel van social media is meedoen. Meedoen zorgt ervoor dat je zichtbaar bent. Des te beter en meer je zichtbaar bent, des te meer kansen om die droombaan te scoren. Zorg er dus voor dat je regelmatig een statusupdate plaatst. Een status update verschijnt natuurlijk in de tijdlijn van je connecties, waardoor deze weer even aan je herinnerd worden. Liket iemand uit jouw netwerk jouw statusupdate? Dan verschijnt deze opnieuw op de tijdlijn van al je connecties én op de tijdlijn van alle connecties van degene die jouw statusupdate geliket heeft. Hierdoor kun je ook onder de aandacht komen van connecties van connecties.

Datzelfde geldt voor reacties die je achterlaat op de berichten van anderen. Elke keer als jij ergens een reactie achterlaat, verschijnt dit bericht in de tijdlijn van jouw connecties én in de tijdlijn van de persoon die het oorspronkelijke bericht geplaatst heeft. Zorg er daarom altijd voor dat je voor de dag kunt komen met je berichten en commentaren. Je weet immers nooit wie het allemaal ziet!

Actief meedoen in groepen is ook een manier om mee te doen. Door onderwerpen in het zoekveld bovenin te tikken, kun je voor jou interessante groepen vinden. Check wel even of de groepen ook daadwerkelijk actief zijn. Veel groepen worden enthousiast aangemaakt, maar als niemand er post en/of reageert, dan is lid worden zonde van je tijd.

Hulp nodig?

Wil jij ook een ijzersterk profiel, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Neem een kijkje op de dienstpagina LinkedIn-profiel en bekijk wat ik voor je kan betekenen. Ik help je graag verder.

Door: Nicole Mommertz, SunSum Communicatie & Advies

Shares
Share This