Een Goede Sollicitatiebrief Online Laten Opstellen? Zie Hoe ‘Kassa’ Websites Beoordeelde

door | sep 7, 2015 | Sollicitatiebrief | 0 Reacties

Ruime tijd geleden ging het TV-programma ‘Kassa’ aan de haal met verschillende websites die sollicitatiebrieven voor jou kunnen opstellen. Ik was toch erg nieuwsgierig naar wat er zoal online te halen valt en ik vind het ook fijn om jullie als sollicitanten in te lichten over wat er zoal is.

In deze uitzending kwam naar voren dat het meerendeel van de onderzochte aanbieders van brieven met een grote onvoldoende werden beoordeeld.

“Dikke onvoldoendes voor online sollicitatiebrieven”

Nu weet ik ook dat dit een uitzending is van een tijd geleden, bedrijven inmiddels zijn gegroeid van de feedback die zij hebben gekregen en dit natuurlijk ook maar een subjectieve momentopname is.

Toch ondanks dit heb ik besloten om een artikel te schrijven, naar aanleiding van deze uitzending. Waarom? Omdat het ook mijn vakgebied is en ik graag ook mijn visie hierover geef over de manier van werken van deze aanbieders van op maat gemaakte sollicitatiebescheiden.

Beoordeling van online sollicitatiebrief bureau’s: De opzet

Kassa vraagt de volgende 6 websites voor het laten schrijven van de brieven. Vanwege diskwalificatie viel er een website af.

De brieven werden beoordeeld op taalgebruik, spelfouten en inhoud, door de volgende 3 juryleden:

> Wim Daniëls, taalkundige
> Anne-Marije Buckens, directeur ’50 Company’, arbeidsmobiliteitsbureau voor 50+’ers
> Erik den Draak, schrijver van het boek “Spring er uit met je sollicitatiebrief”.

En Kassa ging de volgende drie werkzoekenden voorzien van online sollicitatiebrieven:

> Jitske: Afgestudeerd in communicatiewetenschappen, zoekt een startersfunctie als communicatiemedewerker en geeft aan al ‘ontelbaar veel brieven te hebben geschreven’.
> Sylvia: zoekt een baan in de fondsenwerving, voorkeur profit-sector.
> Hans: zoekt een baan als office manager en heeft in dit kalenderjaar al maar liefst 40 brieven geschreven.

Informatie voor de motivatiebrieven aanleveren en opsturen

Intakes en het stellen van veel (overbodige) vragen

Bij de intakes van een of meerdere websites komen onder andere de volgende vragen aan bod:

  • Wat vindt u aantrekkelijk in deze bedrijfstak?
  • Wat is uw motivatie?
  • Wat maakt u de geschikte kandidaat?
  • Welke ervaring heeft u in deze bedrijfstak of functie?
  • Waarom wilt u van baan veranderen?
  • Wat is uw ervaring?

Jitske geeft aan dat zij zelf ook wel een motivatiebrief kan opstellen wanneer zij antwoord geeft op al deze vragen. Mijn reactie is de volgende.

Kijk, waar het hier natuurlijk om gaat is dat een geheel vreemd persoon achtergrond informatie nodig heeft als ingrediënten voor de motivatiebrief. Dat zal jou ook niks verbazen.

Echter, als ik kijk naar de informatie die ze willen weten, dan kun je de helft van de vragen al weglaten omdat deze, mag ik hopen, ook wel beantwoord worden in het CV.

Daarnaast mag je ook gerust weten dat een bedrijf de ingrediënten beoordeelt, anders verwoord, en eventuele verduidelijking nodig heeft en de opgegeven input inkort of juist uitbreidt.

Kortom: Ingrediënten op orde krijgen, dat is een, en dan dienen deze nog op een nette en goede manier aan elkaar knopen te worden en dient het eindresultaat een geheel vloeiende, logische brief te zijn.

Dat is niet binnen een paar minuten gedaan en kost veel tijd omdat een motivatiebrief specifiek voor het bedrijf moet zijn en de persoonlijkheid van de schrijver moet bevatten. Het ‘knippen en plakken tot een goede sollicitatiebrief’ is naar mijn idee dan ook wat kort door de bocht.

Het eindoordeel van de jury over online sollicitatiebrieven

1. Deadlines niet halen

Slechts 2 van de 5 geselecteerde bedrijven haalden de deadline van een week. Dit vind ik schandalig en iets dat absoluut niet kan en mag in dit vakgebied. Een deadline is er vaak niet voor niets. Mensen willen op tijd een brief insturen.

Een ontvangst van een sollicitatiebrief na de in de vacature gestelde deadline, betekent normaliter dat de sollicitant niet deelneemt aan de sollicitatieprocedure. Zonder tegenbericht als dienstverlener een brief te laat leveren kan naar mijn idee echt niet door de beugel en valt naar mijn idee dan ook moeilijk goed te praten. Ik kan je garanderen, bij mij worden deadlines altijd gehaald.

2. Clichématig

Er wordt in gegaan op het woord “No-nonsene mentaliteit” en het gebruik van clichés dat ik overigens uitvoerig heb besproken in dit artikel met 21 tips voor de motivatiebrief.

Eens, no-nonsense mentaliteit is een veel voorkomend cliché. Om de brief echter geheel af te danken bij het aantreffen van een woord als dit, dat gaat mij wat ver. Wat de directrice van deze dienstverlener later ook zegt aan tafel, Kassa bekijkt het met een erg kritische blik en wanneer een enkel cliché aangetroffen wordt, wordt de brief al als clichématig bestempeld.

Ik heb met mijn ervaring ondertussen een dusdanig goed schrijfgevoel ontwikkeld, dat ik een slagende motivatiebrief kan opstellen, vrij van cliché’s.

3. Letterlijk gebruik van format

Mijn motto is, een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Dit komt in de brieven van een website in alledrie de brieven terug! Dit is inderdaad te makkelijk verdiend en zo ga je uiteraard niet met mensen om.

Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld maar waar het nou echt om gaat is helemaal niet of een format wel of niet vaak gebruikt wordt, het gaat er om of een format in de context van de brief past. Vaak is het antwoord helaas, ‘nee’.

Een voorkeur voor een format hebben en dit veelvuldig gebruiken, daar is helemaal niks mis mee, zolang het contextueel goed wordt aangepast en passend is in de brief. Het is namelijk zo dat een bepaalde zin bijzonder geschikt bewezen kan zijn.

“Never change a winning team”.

De gulden middenweg is hier echter de oplossing naar mijn idee:

Een bepaald format gebruiken, wel met de juiste aanpassingen en een menselijke controlestap om te kijken of het goed past binnen de brief.

Vervolgens wordt door de jury gezegd dat de sollicitatiebrief vandaag de dag er echt terecht uit moet springen. Daar ben ik het ook mee eens.

Alleen wat zij hier even vergeten, is dat een lezer van de sollicitatiebrief, de werkgever dus, niet 3x eenzelfde brief zoals in deze setting voor zijn kiezen krijgt. Zelfs al zouden er op een vacature meerdere mensen reageren met een door dit bedrijf gemaakte brief, dan zou ik mij zelf erg afvragen of dit überhaupt opvalt en daarmee ten koste gaat van de originaliteit. Ik betwijfel dit.

4. Taalfouten en spelfouten

“Ik ben erg enthousiast geworden door deze vacature, hopelijk is dat wederzijds” is natuurlijk een flater. Dit kan absoluut niet en dit lijkt mij een directe afwijzing.

Een dergelijke fout kun je er namelijk uithalen als je de motivatiebrief in zijn geheel controleert, iets dat ik zelf altijd zorgvuldig doe. Dergelijke gevallen laten mij zien dat deze brieven te snel worden opgesteld zonder persoonlijke aandacht en zorg.

Dit mag niet gebeuren bij dienst waar de gebruiker voor betaald.

Taalfouten rondom de d’tjes en dt’tjes daar scoor je ook absoluut geen punten mee. Waar het om gaat is dat foutjes maken menselijk is en er in uitzonderlijke gevallen het voor kan komen dat er toch een spellingsfoutje in een brief zit.

Echter, wanneer je als schrijver van motivatiebrieven je aanwent om echt altijd goed een brief in zijn geheel na te lopen, dan is de kans hierop enorm klein.

5. Disclaimers

Een online website stuurt jou een brief met achterop een disclaimer. Dit is ronduit schandalig en hier betaal je natuurlijk niet voor. Dit mag hoogstens voorkomen wanneer je een gratis dienst geleverd krijgt en zij op hun manier voor wat reclame willen zorgen.

In deze gevallen vind ik het zelf helemaal niet passend, vooral niet sneaky op de achterkant.

Jury: “Niet één van de professionele sollicitatiebureaus kan een goede, foutloze brief afleveren.”

We zijn aangekomen bij het algemeen eindoordeel van de jury. En dit is bepaald niet smakelijk. Slechts één website, ja je leest het goed, scoorde een voldoende, met een magere 6.1.

De rest werd als onvoldoende tot zwaar onvoldoende beoordeeld. Wat ik daarnaast nog opvallend vond: Jitske schrijft nu zelf haar brieven na al deze teleurstellingen. Dit zijn de harde cijfers dames en heren, dit zijn de cijfers. Schandalig.

En Kassa is geen programma dat alleen maar gaat voor de kijkcijfers. Zij geven over het algemeen goede kritieken, zowel positief als negatief, en naar mijn idee ook dit keer over de motivatiebrieven.

En ik kan met absolute zekerheid stellen, dat iedereen die ik heb geholpen aan een motivatiebrief, de cijfers op een schaal van 1-10, boven een 6.1 zouden uitkomen.

Dat komt omdat ik kwaliteit lever, de tijd neem om een brief te maken en na te kijken, en we voor definitieve aflevering samen een laatste check maken voordat deze definitief is.

Een mailtje sturen met een brief in de bijlage en een berichtje erbij als “veel plezier ermee en tot ziens”, dat vind ik geen manier van werken als het aankomt op dit soort brieven waarmee mensen wel of niet een baan kunnen krijgen.

Ik heb gelukkig een hoop mensen geholpen die allemaal zeer tevreden waren en ik ben dan ook erg trots op diegenen die de moeite namen om een referentie te schrijven.

Wil jij net als vele anderen ook gebruik maken van mijn hulp met als eindresultaat een persoonlijke sollicitatiebrief en CV die beiden op orde zijn, bekijk dan hier wat ik voor jou kan betekenen.

Discussie aan tafel (en mijn visie hierop)

54% wordt uitgenodigd

“Wij schrijven onze brieven zo, dat 54% wordt uitgenodigd.” Een kanttekening die ik hierbij wil maken is dat dit enkel kan wanneer eenzelfde brief naar veel verschillende werkgevers wordt gestuurd.

Als er dan ergens een sollicitatiegesprek uit voortvloeit wordt de brief van deze sollicitant als ‘succesvol’ bestempeld, en op deze manier wordt er naar een percentage van 54% toegewerkt.

Dergelijke cijfers kunnen misleidend overkomen en zegt daarmee ook niet zo veel over de brief, omdat de onderzoeksmethode en totstandkoming van dergelijke cijfers wordt verzwegen. Pas hier voor op.

De belangrijkste maatstaaf is dat jij je prettig voelt bij je opgestelde motivatiebrief en deze enthousiast zult opsturen. Dit laatste check ik altijd zorgvuldig samen voordat we de samenwerking afronden.

30 seconden per motivatiebrief

Dit is de gemiddelde tijd die werkgevers ongeveer besteden aan het lezen (lees: scannen) van een motivatiebrief is kort. Laten we zeggen binnen een minuut.

Zij scannen snel de motivatie en maken een beslissing grotendeels op basis van hun eerste indruk. Degene die geselecteerd worden worden dan nogmaals wat uitgebreider gelezen en wanneer iemand echt op gesprek mag komen en er een voorbereiding plaats vindt, dan pas wordt de brief in nog meer detail doorgenomen.

Dit is een goed gegeven om mee te nemen in het persoonlijk maken van een brief: naast inhoud laat dit zien dan ‘opvallen’ en ‘gezien worden’ belangrijk zijn in de brief. In de brieven die ik maak, zorg ik ervoor dat de aandacht wordt gevestigd op de belangrijke aspecten.

Pijlers voor een goede motivatiebrief

Hier ben ik het ook erg mee eens. Een motivatiebrief dient te voldoen aan de volgende drie criteria:

  1. Het moet jouw persoonlijkheid laten zien, alleen door jou geschreven kunnen zijn.
  2. Gericht op het bedrijf; bedrijfsspecifiek.
  3. Jouw motivatie dient centraal te staan

Creatieve lay-outs

Hier doe ik zelf niet heel erg veel aan eerlijk gezegd. En dat heeft een reden. Ik vind dit nog steeds een behoorlijk ‘hit or miss’-element van de gehele briefselectie.

Natuurlijk, je kan extra opvallen, maar je kan ook dusdanig opvallen dat je al zonder pardon direct op de ‘helaas pindakaas’-stapel belandt. Ik houd het graag zakelijk en neutraal, tenzij er nadrukkelijk wordt gevraagd om een brief op te stellen met een uiterst creatieve lay-out.

Advies jurylid: Hoger bedrag vragen voor uiteindelijk een betere sollicitatiebrief van hogere kwaliteit waarin ook meer tijd in is gestoken.

Een laatste puntje dat ik wil bespreken is de prijs-kwaliteit verhouding. Er zijn op internet, zoals ook in deze uitzending is gebleken, goedkope en duurdere aanbieders van op maat geleverde brieven.

In deze uitzending werd door de jury geconcludeerd dat het merendeel ondanks een wat hogere prijs toch niet in staat is om een goede, afgeronde brief te leveren die van dusdanige kwaliteit is dat deze opgestuurd kan worden.

Zij suggereren dan ook voor het leveren van brieven van een hogere kwaliteit, eventueel voor een wat hogere prijs. En dat is precies waar ik voor sta en ga.

Mijn manier van werken

Ik ga de dialoog aan met mensen tijdens het opstellen van een motivatiebrief. Voordat ik aan de brief begin vraag ik hen altijd eerst om de volgende elementen van informatie:

  1. Korte motivatie, specifiek voor dit bedrijf
  2. Persoonlijke eigenschappen, relevant voor de functie
  3. Curriculum Vitae
  4. Een eventueel eerdere motivatiebrief (om de schrijfstijl en persoonlijkheid van de persoon te proeven)
  5. Vacature-link

Wanneer ik hier voor mijn gevoel onvoldoende informatie uit kan halen ga ik de dialoog aan. Ook wanneer ik naar mijn idee direct een goede brief op heb gesteld ga ik voor de definitieve versie samen kijken waar nog veranderingen aangebracht moeten worden.

Het komt zo goed als altijd voor dat mijn eerste versie al prima gevonden wordt. Wil je meer weten over mijn manier van werken, neem dan een kijkje hier.

Conclusie

De in deze uitzending onder handen genomen brieven rammelden aan alle kanten. De score was bijzonder laag en vaak onvoldoende om de brief op te sturen.

De uitzending is uit 2014 en ongetwijfeld zullen de desbetreffende online websites van hun fouten hebben geleerd en de kwaliteit hebben opgekrikt.

Waar ik jullie echter voor wil waarschuwen is om zorgvuldig een aanbieder uit te kiezen die je vertrouwt en waarbij je je goed voelt.

Pak niet de eerste de beste of de goedkoopste. Goedkoop is duurkoop zegt men ook wel. Volg je gevoel hierin en realiseer je dat een professionele kwalitatieve brief zich echt wel terug gaat betalen als jij daarmee op sollicitatiegesprek komt!

Wil jij nou ook een sollicitatiebrief versturen waarmee je écht uitgenodigd wordt?

Ben je na het lezen van dit artikel er nog niet helemaal zeker van dat je alles op de juiste manier kunt overzetten naar jouw sollicitatiebrief?

Wil je echt overal alle puntjes op de i zetten en met een gerust gevoel je sollicitatiebrief versturen, zodat je zonder zorgen kunt wachten op de uitnodiging voor het sollicitatiegesprek?

Schakel dan mijn hulp in!

Shares
Share This