Zie je ook zo op tegen netwerken? Weet je niet precies wat je ermee aan moet? Hoe je het aanpakt? Geen nood! Je bent de enige niet. Netwerken is niet heel spannend. Het is niets anders dan mensen leren kennen. Natuurlijk wil je die mensen leren kennen met een zakelijk doel. Maar zaken doe je in eerste instantie met de mens zelf en niet met het bedrijf. En dus is het belangrijk dat zakendoen niet de enige insteek is. Netwerken is dus niet het bekijken of iemand jou zakelijk verder kan helpen en de rest links laten liggen!

1 – Eerst brengen, dan halen!

Netwerken gaat altijd twee kanten uit: je brengt eerst en daarna krijg je mogelijk de kans om te halen. Je investeert dus eerst in de relatie zónder dat meteen duidelijk is of je daar later ook de vruchten van kunt plukken. Bedenk altijd dat mensen je op heel veel verschillende manieren verder kunnen helpen, óók als niet meteen voor de hand ligt hoe. De een kan misschien meteen helpen aan een baan of een opdracht. De ander helpt met zoeken of wisselt ideeën met je uit. En voor weer een ander ben jij degene die helpt. Het is écht een kwestie van elkaar eerst leren kennen.

2 – Netwerkbijeenkomsten

Het zal duidelijk zijn dat je overal mensen kunt leren kennen. Je hoeft daarvoor niet naar speciale netwerkbijeenkomsten, maar het helpt wel. Niet iedereen heeft overal een zakelijke pet op en voldoende tijd om rustig een gesprek met je aan te gaan. Dat is het voordeel van netwerkbijeenkomsten, waar iedereen dezelfde insteek heeft. Nadeel is wel dat je een van de velen bent en je maar net de gelegenheid moet krijgen om de juiste personen te spreken. Je weet immers vaak niet meteen wie je de hand schudt.

Een andere goede manier om mensen te leren kennen is via online sociale netwerken, waar je wel meteen kunt nagaan wie de persoon is en welke raakvlakken er zijn. Nog beter zijn cursussen en workshops. Waarom? Tijdens een training weet je zeker dat iedereen dezelfde interesses heeft, je kunt je een beeld vormen door de vragen die iemand stelt en/of opmerkingen die gemaakt worden. Én er is tijdens de pauzes voldoende tijd om even met een kopje koffie bij iemand aan te schuiven. Wil je dus echt effectief netwerken? Doe dan een training op jouw vakgebied.

3 – Pitchen

Veel netwerkbijeenkomsten bieden je de gelegenheid om kort – meestal in één minuut – iets te vertellen over jezelf en/of je bedrijf. Zo’n pitch is best lastig, want in een minuut kun je niet zoveel kwijt. Het moet dus wel gaan over je belangrijkste bedrijfsactiviteiten én het moet blijven hangen. Dat laatste is vaak nog maar de vraag. De meesten zitten tijdens dit soort bijeenkomsten met hun hoofd bij hun eigen pitch en hebben daardoor moeite met echt aandachtig luisteren totdat ze zelf aan de beurt zijn geweest.

Een pitch moet je goed oefenen! Oefen thuis voor de spiegel met een opnameapparaatje zodat je jezelf kunt zien én later kunt beluisteren hoe je overkomt en of je de juiste accenten zet.

Tip: ga je naar een kleine netwerkbijeenkomst, bijvoorbeeld een ontbijt, maak dan voor iedereen een printje van je pitch, zodat mensen dat later thuis nog een keer kunnen nalezen. Uiteraard print je het op briefhoofdpapier waar ook al je gegevens op staan, én je hangt er je visitekaartje aan.

Netwerkbijeenkomsten niets voor jou? Maak toch die pitch!

Ook als je al hebt besloten dat netwerkbijeenkomsten niets voor je zijn, is het heel handig om een pitch te hebben. Het maken van een pitch zorgt er namelijk voor dat je heel goed moet bedenken wat je precies over jezelf kwijt wilt. Wat is belangrijk? Wat wil je dat overkomt en wordt onthouden? Wat is jouw essentie? Lukt het om dat binnen een enkele minuut over te brengen? Kun je het beperken tot een enkele zin? Het komt altijd goed over als je precies weet wat je waard bent. Ook in een sollicitatiegesprek of een een-op-een kennismaking met een kopje koffie. Een goede pitch komt altijd wel van pas.

4 – De eerste indruk

De eerste indruk telt! Dat geldt voor netwerkbijeenkomsten net zo als voor sollicitatiegesprekken of andere situaties waarin je mensen leert kennen. Natuurlijk gaat het uiteindelijk niet om je uiterlijk, maar dat is wel je binnenkomer. Zorg er daarom voor dat je representatief op pad gaat.

Representatief wil niet zeggen dat je overal strak in pak acte de présence moet geven. Het betekent gewoon dat je je aan de situatie aanpast. Kleding moet vooral bij je passen en een indruk geven van jouw werkzaamheden en persoon. Werk je in de financiële sector? Dan wordt wel verwacht dat je een jasje aan hebt. Vroeger was een pak gangbaar, maar tegenwoordig mag je meestal gewoon een spijkerbroek aan. Werk je in de creatieve sector? Dan mag je dat ook zien in je kapsel en kleding.

Belangrijk is ook dat je je comfortabel voelt in de kleding die je draagt. Als je de hele avond aan je jasje loopt te plukken, maakt dat zeker geen goede indruk. Dus: zorg voor nette, schone kleding, zorg ervoor dat je haar gewassen en in model zit, et cetera. Maar doe jezelf geen geweld aan!

5 – Het gesprek

Het is niet altijd even gemakkelijk om een gesprek aan te knopen. Realiseer je dat je niet de enige bent die mogelijk moeite heeft om in een groep op iemand af te stappen. Een kleine opmerking en passant doet soms wonderen. Biedt iemand een kopje koffie aan of geef een complimentje. Je kunt ook aanschuiven bij een groepje mensen die al in gesprek zijn en wachten tot je de kans krijgt aan het gesprek bij te dragen. Maar probeer niet als storende factor te fungeren.

Wat je ook doet om met iemand in gesprek te komen, raffel nooit je pitch af zodra je iemand de hand schudt! Ga ook niet zitten popelen totdat je je pitch kunt houden! Vergeet niet dat je zaken doet met de mens en dus die mens eerst wil leren kennen. En dat betekent oprecht interesse tonen en eerst aandachtig luisteren. Als er geen oprecht interesse is, dan kun je het zakendoen wel vergeten. Jij bent ook meer dan je werk! Ga dus het gesprek aan en kijk waar het heen voert. Alleen zo kun je nagaan welke raakvlakken er zijn. Zie je geen kans om jouw zaak of missie voor het voetlicht te brengen? Geen nood! Als er een menselijke klik is, kun je altijd weer contact opnemen.

Let op: overdrijf niet in een kennismakingsgesprek! Natuurlijk wil je jezelf zo goed mogelijk presenteren, maar realiseer je wel dat je moet kunnen waarmaken wat je zegt. Overdrijven – of nog erger liegen – zorgt ervoor dat je binnen de kortste keren door de mand valt en een heel slecht imago krijgt.

6 – Het visitekaartje

Tegenwoordig is het visitekaartje een beetje naar de achtergrond verdwenen. Veel mensen voegen elkaar na een leuk gesprek meteen toe aan hun LinkedIn-lijst. Toch is het nog steeds handig om visitekaartjes bij je te hebben al is het alleen maar omdat je iemand iets fysieks mee kunt geven. Een kaartje kom je weer tegen als je thuis bent. Op LinkedIn kom je misschien niet zo snel meer boven water als iemand een waslijst aan andere contacten heeft. Geef iemand dus altijd een visitekaartje mee.

Vraag ook altijd een visitekaartje van je gesprekspartner zodat je nog even een e-mail kunt sturen waarin je je bedankt voor het interessante gesprek. Vraag ook of je gesprekspartner een vervolgafspraak wil maken. Elkaar leren kennen doe je niet op een enkele bijeenkomst.

Hou contact!

Jouw ervaringen

Wij zijn heel erg benieuwd naar jouw ervaringen met netwerken! Heb je leuke of gekke dingen meegemaakt tijdens of na een netwerkbijeenkomst? Of heb je nog tips? Deel ze dan met ons!

Door: Nicole Mommertz, SunSum Communicatie & Advies

 

Shares
Share This