Een goed sollicitatiegesprek omdat je van toegevoegde waarde bent

door | jul 27, 2017 | Sollicitatiegesprek |

Onlangs was ik een audio programma van Wayne Dyer aan het beluisteren, ‘Making the Shift’, en hij had iets interessants te vertellen over mensen die werkloos worden en werkloos blijven. Hij maakte een interessant onderscheid tussen:

  1. Mensen die niet werkloos worden
  2. Mensen die werkloos worden, en snel weer een baan hebben
  3. Mensen die werkloos worden en voor lange(re) tijd werkloos blijven

Met name zoomde hij iets dieper in op deze laatste groep: werkloos worden en blijven.

Welke mensen zijn dit? Wat voor karaktertrekken hebben die over het algemeen?

(Voordat je verder leest, wil ik even aangeven dat je dit niet te persoonlijk op moet gaan vatten. Wayne Dyer is een Amerikaan die veel schrijft over purpose, levensmissie en het zijn van een gift voor de wereld. Vanzelfsprekend hoort hier wat kritiek bij op mensen die klassiek in het systeem zitten en werken voor een baas. Zie het dus niet als een persoonlijke aanval op jou, mocht je je al aangesproken voelen, maar zie vanuit welke context dit komt en dit artikel dan ook opgesteld is.)

Als je meerdere blogs van mij hebt gelezen, weet je dat ze naast de standaard tips en trucs voor solliciteren, vaak ook gaan over mindset. Daar zal dit artikel dan ook over gaan.

Wayne Dyer stelt dat het de mensen zijn die naar hun werk gaan, wachten op de taken en klusjes die gedaan moeten worden, en deze vervolgens eenvoudigweg uitvoeren.

Degenen die vervolgens lang op de bank zitten, zijn ook niet gewend om pro-actief te zoeken naar nieuw werk (zoals hun collega’s die nog wel in het werk zitten dit wel keer op keer laten zien).

Het meest kenmerkende aan hen is dat zij de uitvoerders zijn van het werk dat gedaan dient te worden.

De afwezigheid van pro-activiteit

Solliciteren, solliciteren, en het lukt maar steeds niet. Waar kan dat aan liggen? Misschien aan een bepaalde attitude? De hoop te hebben opgegeven?

Wat ik vaak tegenkom in motivatiebrieven is een achterover leunende houding, al is het vaak subtiel.

“Dit is wat ik heb gedaan en wat ik kan. Dit is mijn werkverleden. Alstublieft. Als het je aanspreekt, nodig je mij maar uit voor een gesprek.”

De goede motivatiebrieven zijn geschreven met de kennis van wat een werkgever graag wil zien in de brief over hoe de desbetreffende persoon daadwerkelijk waarde toevoegt aan het bedrijf, hoe hij de winnende oplossing is voor bedrijfsproblemen, hoe hij processen kan optimaliseren en extra netto inkomsten kan genereren (door uitgaven te besparen of inkomsten te vergroten). Dit kom ik over het algemeen weinig tegen in de brieven die ik van klanten lees over hun eerdere sollicitaties.

Een goed sollicitatiegesprek voeren

De mate waarin de potentiële werknemer in staat is om resultaten te bewerkstelligen, vormt de basis voor een goed sollicitatiegesprek. De vragen die hierdoor in het hoofd spelen van de werkgever kunnen dan als volgt worden geformuleerd:

Welke concrete resultaten kun jij neerzetten?
Welke problemen kun jij voor ons oplossen?
(en deze vragen gaan zoals je ziet verder dan alleen maar het “invullen” van de functie)

Dit is een belangrijk criterium waarop werkgevers en recruiters sollicitanten filteren. Wees je hiervan bewust.

Als je terugkijkt naar je laatste 5 verstuurde sollicitatiebrieven, bevatten deze dan de bovengenoemde “pro-actieve toon”….?

Een veel voorkomende fout is dat je brief deze toegevoegde waarde mist. En dat is zonde.

Een werkgever is vaak op zoek naar iemand die al problemen ziet aankomen, nog voordat ze er zijn. En dit is iets dat vaak niet in een vacature vermeld wordt. Wanneer jij wel  over deze eigenschap beschikt, ben je pas echt van toegevoegde waarde. Van hogerhand hoeft jou niet alles gezegd te worden. Jij kunt op den duur de intuïtie ontwikkelen om kansen te leren zien, hier tijdig op te anticiperen, en hiermee het bedrag onder de streep aan het eind van het jaar te vergroten.

Wanneer je tijdens het sollicitatiegesprek -in subtiele vorm tussen de woorden door- laat merken dat je wél over deze waardevolle eigenschap beschikt, scoor je veel pluspunten.

Dergelijke verschillen zorgen vaak aan het einde van de rit voor een gevoel van “Hmmm, ik weet niet wat het precies is met deze persoon, maar op de een of andere manier heb ik het gevoel dat we hem/haar moeten hebben voor deze functie”.

Dit is de kracht van ‘weten waarnaar een werkgever écht op zoek is’. Werk uit handen nemen. Winst vergroten. Bedrijfsprocessen versimpelen en optimaliseren. En dit geldt voor oneindig veel functies, niet enkel technische vacatures waarbij het ook bij de functie-omschrijving en functie-eisen nog expliciet staat vermeld.

Wanneer je dit weet, heb je een streepje voor.

Wanneer je dit kunt toepassen in je sollicitatiegesprek, heb je nog een streepje voor.

En wanneer je dit al in je brief kunt laten “doorschemeren”, ben je binnen.

Shares
Share This