De concurrentie op de arbeidsmarkt is moordend. Iedere sollicitant krijgt met afwijzingen te maken. Misschien lijkt er aan de afwijzingen geen eind te komen. Ga dan niet moedeloos bij de pakken neerzitten. In iedere afwijzing zit een kans! Hoe? Door altijd een reactie terug te sturen.

Goed, je bent natuurlijk teleurgesteld. Misschien gooi je de afwijzing in een hoek om het zo snel mogelijk te vergeten? Misschien jeuken je handen om een vlijmscherp stukje proza terug te sturen op de standaardafwijzing? Doe het niet!

Tel tot tien, laat je frustratie ergens anders op uit, laat het los! En lees het dan na een tijdje nog een keertje rustig door om een professionele en positieve reactie te sturen. Waarom? Omdat er nog van alles kan gebeuren.

  • De uitgenodigde sollicitanten voldoen uiteindelijk toch niet.
  • Er komt nog een vergelijkbare vacature vrij.
  • De gekozen kandidaat zegt af of is na korte tijd alweer vertrokken.
  • Het bedrijf of de organisatie groeit en neemt regelmatig nieuwe mensen aan.

In dit soort situaties wil je natuurlijk dat het bedrijf meteen aan jou denkt! Dat kun je voorelkaar krijgen door een positieve indruk achter te laten. Werkgevers krijgen niet zo vaak een positieve reactie op een afwijzing, dus je valt zo of zo op. En dat vergroot je kansen voor de toekomst.

Afwijzing op je sollicitatiebrief

Je hebt een sollicitatie afwijzing ontvangen op je sollicitatiebrief. Kijk dan goed naar de reden van afwijzen. Het maakt eigenlijk niet zo heel veel uit of het een standaardafwijzing is of een afwijzing die duidelijk op jouw kennen en kunnen is gebaseerd. Je kunt altijd vragen om een toelichting. Bijvoorbeeld

“Beste …,

Wat jammer dat ik ben afgewezen. Jullie schrijven dat ik niet ben uitgenodigd omdat … Dat is voor mij een belangrijk verbeterpunt waaraan ik wil werken. Zou ik daarover wat meer informatie kunnen krijgen? Misschien hebben jullie ook tips voor mij? Ik wil namelijk heel graag bij jullie aan de slag. Alvast hartelijk dank voor de genomen moeite en tijd.

Met vriendelijke groet“

Tip: het is belangrijk om in een reactie enthousiast over het bedrijf en de functie te blijven. Maar maak het niet te dol! Het moet wel oprecht overkomen. Is de afwijsreden erg vaag, dan vraagt een goede reactie misschien om iets meer creativiteit, maar je kunt altijd om meer informatie vragen. Krijg je een reactie? Stuur dan vooral nog even een bedankje terug! En geef aan dat het bedrijf je gegevens mag bewaren voor als er in de nabije toekomst weer een vergelijkbare vacature is. Dat is opnieuw een kans om zichtbaar te blijven.

Let op:  het is belangrijk datje aangeeft dat het bedrijf jouw gegevens mag bewaren. Door de steeds strengere privacywetgeving mogen bedrijven dat namelijk niet zonder jouw nadrukkelijke toestemming. De meeste bedrijven gooien sollicitatiebrieven en cv’s van afgewezen kandidaten dan ook weg.

Wacht daarom ook niet te lang met het versturen van een reactie! Natuurlijk zijn niet alle bedrijven zo netjes om nog even een bericht terug te sturen. Bedenk dan of dit wel een bedrijf is waar je echt wil werken. Wil je dat nog steeds? Dan kun je later altijd nog een open sollicitatie sturen. [Link naar open sollicitatie]

Afwijzing na een kennismaking

Ben je afgewezen na een gesprek? Dan heb je nóg meer kans om een goede indruk achter te laten. Je hebt de mensen die bij de selectie betrokken zijn, leren kennen. En zij jou. Misschien had je zelfs een klik met je gesprekspartner(s)? Maak daar gebruik van! Stuur iedereen met wie je contact hebt gehad even een persoonlijk bericht. Heb je de gegevens niet van iedereen? Meestal kun je die op LinkedIn vinden. Wat staat er in je reactie?

  • Bedank voor de tijd en moeite die mensen erin gestoken hebben.
  • Geef aan dat je het jammer vindt dat de keus niet op jou is gevallen.
  • Verwijs naar het prettige gesprek en geef aan dat je nog steeds interesse hebt en denkt een waardevolle bijdrage te kunnen leveren.
  • Vraag of ze je cv willen bewaren.
  • Laat weten dat je graag contact wil houden en dat je een LinkedIn uitnodiging stuurt (en doe dat ook want LinkedIn is een prima manier om contact te houden en zichtbaar te blijven).

Ook hier weer is het belangrijk om niet te overdrijven. Persoonlijk en professioneel laat de beste indruk achter. Bijvoorbeeld:

“Beste ….,

Hartelijk dank voor de tijd en moeite die je gestoken hebt in de selectieprocedure. Natuurlijk vind ik het erg jammer dat de keus niet op mij is gevallen. Ik heb ons gesprek als zeer prettig ervaren en denk nog steeds dat ik een waardevolle bijdrage aan [het team/project/product] kan leveren. Zou er in de toekomst weer een passende vacature bij jullie vrijkomen, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Natuurlijk mogen jullie mijn cv bewaren. Het lijkt mij goed om contact te houden. Ik zal je daarom een LinkedIn uitnodiging sturen. Je weet immers maar nooit!

Met vriendelijke groet,”

Je weet natuurlijk niet of mensen je LinkedIn uitnodiging accepteren, maar het is altijd de moeite van het proberen waard. In ieder geval kunnen ze je niet kwalijk nemen dat je een uitnodiging stuurt. Stuur wel altijd een persoonlijke uitnodiging waarin je bijvoorbeeld kort verwijst naar het sollicitatiegesprek of naar je reactie op de afwijzing.

Veel mensen vinden een standaarduitnodiging onbeleefd en het komt ook niet erg professioneel over. Wordt je uitnodiging geaccepteerd, dan kun je berichten van deze persoon liken en erop reageren. Maar doe dat met mate en alleen als je het echt meent of een waardevolle bijdrage kunt leveren. Je wil niemand het gevoel geven dat je zit te stalken. Wat altijd kan? Feliciteren met de verjaardag en andere bijzondere gelegenheden. Ook kun je een keer per jaar via e-mail een kerstwens sturen. Zo ben je altijd weer even zichtbaar.

Telefonische afwijzing

Bedrijven sturen niet altijd een afwijsbrief of e-mail. Soms word je gebeld. Dan heb je maar een fractie van tijd om je teleurstelling te verwerken, diep door te ademen, de juiste vragen te stellen en aantekeningen te maken. En dan wil je ook nog een professionele indruk achterlaten. Niet eenvoudig!

Nou ja, het is ook geen rocket-science. Je kunt je hierop wel proberen voor te bereiden door alvast een lijstje met wat standaardvragen klaar te leggen. Maar de kans is groot dat je vragen niet aansluiten bij het gesprek. Je weet immers vooraf nooit welke wending zo’n gesprek neemt. Los daarvan is het niet handig om tijdens zo’n gesprek ook nog aantekeningen te maken. Het is belangrijke informatie en die wil je het liefst schriftelijk ontvangen zodat je het nog even kunt laten bezinken. De kunst is dan om een telefonisch afwijsgesprek kort te houden en toch de deur open te houden voor een latere reactie via e-mail. Hoe?

  • Laat je teleurstelling blijken.
  • Vraag naar de afwijsreden en probeer deze in steekwoorden op te schrijven.
  • Geef aan dat je dit als belangrijk verbeterpunt ziet en dat je dit nog even moet laten bezinken en vraag of je nog even contact op mag nemen als je nog vragen hebt.
  • Bedank voor de genomen moeite en wens ze succes met de gekozen kandidaat.

Je kunt dan later altijd nog schriftelijk reageren en doorvragen op de afwijsreden mocht dat nodig zijn.

Laat een blijvende indruk achter

Niet elk bedrijf neemt de tijd om de reden van afwijzen helemaal uit de doeken te doen. Sommige bedrijven maken er zelfs een sport van om zo vaag mogelijk te blijven. Vergeet niet dat het er niet (alleen) om gaat dat jij duidelijkheid krijgt over waarom je bent afgewezen.

Het belangrijkste is dat je een goede en blijvende indruk achterlaat bij de contactpersonen en het bedrijf. Ook als je er achteraf gezien toch niet meer voor dit bedrijf zou willen werken, de wereld is klein. Het is goed mogelijk dat je de contactpersonen over een tijdje opnieuw tegenkomt, bijvoorbeeld als collega. Dan is een goede indruk alleen maar meegenomen. Doe er je voordeel mee!

Zelf een afwijzing gehad op een sollicitatie? Deel jouw ervaring.

Ben jij eerder afgewezen en heb je dat in je voordeel kunnen gebruiken? Dan willen we daar alles van weten! Deel je ervaringen hieronder in de opmerkingen en je ontvangt snel van mij persoonlijk antwoord.

Door: Nicole Mommertz, SunSum Communicatie & Advies.

Shares
Share This